Ekspert om buræg: Butikker appellerer til hjerne og hjerte

Ifølge en forbrugerpsykolog appellerer supermarkeder både til intellekt og følelser, når de beslutter at droppe buræg i køledisken.

Jesper Brøsted
Foto: Screendump / TV MIDTVEST

Flere og flere supermarkeder dropper buræg, og det har den virkning, at der produceres færre, og producenterne tvinges til at omlægge til en anden form for æggeproduktion. Ifølge en ekspert er det en bevidst markedsføring, supermarkederne fører.

- Hvis et tiltag som det her skal virke, skal det appellere til både vores intellekt og vores følelser. Det er lige præcis det, supermarkedernes tiltag rammer ind i her. Det findes simpelthen i forbrugernes psykologi i forvejen at skille sig af med buræg, forklarer Jesper Brøsted, der er ph.d. i psykologi ved Force Technology.

Det handler i høj grad også om den fortælling, som de danske forbrugere gerne vil lave om sig selv. Og det er supermarkederne bevidste om.

- Det appellerer i hvert fald til de forbrugere, som supermarkedet gerne vil appellere til - og til de forbrugere, som kommer i det supermarked, der har besluttet sig for det her. Der er simpelthen et match, siger Jesper Brøsted.

Forbrugerpsykologen mener også, at det går begge veje, når det bestemmes, hvilke varer supermarkederne sælger. Med andre ord er det både forbrugere og supermarkeder, der påvirker den udvikling.