Dyrevelfærdsmærke breder sig

Det statslige mærke, der viser, at dyrevelfærden har været i orden, inden produkterne ender i køledisken, breder sig.

Dyrevelfærdsmærket breder sig i køledisken.
Dyrevelfærdsmærket breder sig i køledisken.
Foto: Sarah Christine Nørgaard / Scanpix

For mange danskere er det vigtigt, at det kød, de spiser, kommer fra dyr, der har haft det godt og er blevet behandlet ordentligt. Og den tendens ser ud til at stige. Derfor udvider Miljø- og Fødevareministeriet nu deres dyrevelfærdsmærke. Det skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

Tidligere har det grønne mærke siddet på produkter som kamsteg, flæsk og andet fersk kød, men nu bliver mærket også udbredt til bacon, leverpostej og pølser.

- Mange vil gerne sikre sig, at grisene har haft det ekstra godt, når de køber griseprodukter, og det er nemt at kigge efter de grønne hjerter. Det skal forbrugerne også kunne, når de handler til deres børns madpakker eller til frokost i weekenden, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

Mærket blev lanceret i maj i år til fersk svinekød. Målet med mærket er at forbedre dyrevelfærden for så mange grise som muligt. Og det bliver bedre og bedre, hvis forbrugerne bliver ved med at efterspørge produkter, hvor dyrevelfærden har været i orden.

- Når man vælger mærket, får landmændene en god grund til at forbedre dyrevelfærden. Det kan betale sig at levere lidt ekstra, når forbrugerne efterspørger det, siger Esben Lunde Larsen.