Dyrere mælk i Rema skal hjælpe trængte bønder

Danske mælkeproducenters fremtid er truet, mener Rema 1000, der sætter prisen for en liter mælk op med 50 øre.

Malkning251012_0.jpg

Mælketørstige kunder skal fortsat kunne putte dansk mælk i kurven, når de handler. Men priskrigen på en liter af den populære drik presser de danske mælkeproducenter, og derfor tager Rema 1000 et alternativt skridt for at hjælpe trængte landmænd.

Supermarkedet hæver prisen for en liter af de hvide dråber med 50 øre, som går ubeskåret til mælkebønderne, oplyser Rema 1000's indkøbsdirektør, Anders Jensen, i en meddelelse til Ritzau.

- Det her skal ses som et langsigtet initiativ. Jeg er godt klar over, at prisstigninger ikke er pensum i købmandsbogen for discountkæder, men dansk landbrug er presset hårdt økonomisk af de faldende priser, siger Anders Jensen.

- Hvis vi ikke tager det alvorligt, risikerer vi at presse mælkebønderne ud af markedet. Så vil forbrugerne i fremtiden risikere, at de ikke kan købe dansk mælk i de mængder, de ønsker. Den tendens ser vi meget nødigt.

Ifølge Rema 1000's beregninger er prisen for mælk i dag den samme som for 30 år siden. En højere pris skal dog ikke ses som et forsøg på at malke forbrugerne.

- Vi håber, at vores kunder også synes, at det er en god idé at være med til at sikre dansk mælk på hylderne, dansk mælkeproduktion og dermed en masse arbejdspladser. Det er vigtigt, at vi som kæde bidrager til at bevare og udvikle dansk mælkeproduktion, som er en vigtig del af vores madkultur, siger Anders Jensen.

Tal fra FN's landbrugsorganisation, FAO, viser, at mælkepriserne har været faldende siden begyndelsen af 2014.

Det betyder ifølge interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer, at hver liter mælk, der flyder ud fra de danske mælkeproducenter, stort set alle steder bliver sendt af sted med et tab.

Tidligere i august beskrev Thomas Søby, landbrugsorganisationens cheføkonom, omstændighederne som "mørke".

- Det er en sindssygt dramatisk situation, vi står i, for med de lave mælkepriser kan ingen danske mælkeproducenter tjene penge, sagde han til foodculture.dk.

Rema 1000's nyeste initiativ, der hæver mælkeprisen for at støtte danske mælkebønder, vil give kæden point på den allerede godt kørende image-konto.

Sådan lyder vurderingen fra Dorte Wimmer, der er ansat i konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia og har arbejdet med detailhandel, trends og forbrugeradfærd i over 15 år i danske og internationale koncerner.

Hverken Dansk Supermarked eller Coop følger i Rema 1000's fodspor og hæver mælkepriserne for at støtte mælkebønderne. Begge detailkoncerner er enige i, at mælkeproducenterne er hårdt pressede, men mener, at valget skal være op til forbrugeren.

De højere priser i Rema 1000's kølemontrer træder i kraft fredag.

/ritzau/