Direkte tog til København i fare: - En katastrofe

Regeringens og Dansk Folkepartis planer om en ny jernbane til Billund sætter en stopper for den direkte togforbindelse mellem København og Nordvestjylland.

Den direkte forbindelse mellem landsdelen og København er i fare, lyder det i et skriftligt svar fra Transportministeren.
Den direkte forbindelse mellem landsdelen og København er i fare, lyder det i et skriftligt svar fra Transportministeren.
Foto: Simon Hyllested, TV MIDTVEST

Nordvestjyllands direkte togforbindelser til København er i fare. Hvis Regeringens og Dansk Folkepartis planer om en ny jernbane til Billund bliver til virkelighed, vil togpassagerer fra Struer, Holstebro og Herning sandsynligvis ende med at skulle skifte tog i Vejle, når de skal mod København. Sådan lyder det i et svar fra Transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- For at undgå, at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken mod Billund og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt at adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser til og fra f.eks. Odense og København altid vil indebære togskift i Vejle, lyder det i det skriftlige svar til folketingets transportudvalg. 

Den udmelding møder stor kritik fra blandt andre Holstebro og Struer Kommunes borgmestre og det lokale folketingsmedlem Annette Lind (S). 

- Jeg synes, det er en katastrofe, at man vil koble en hel landsdel af resten af tognettet. Det er en katastrofe, at man ikke tænker, at der skal være et alternativ til bilen, og det bliver der jo ikke, hvis man ikke kan tage et direkte tog til København, siger hun.

V: Det har hele tiden været planen

I dag kører der 12 daglige togafgange mellem det nordvestjyske og hovedstaden. Når Arriva til december 2020 overtager strækningen mellem Struer og Vejle skæres antallet ned til fire direkte afgange. Men Venstre har ikke meget tilovers for kritikken fra Socialdemokratiet. 

- Det er en meget sjov bekymring, da det jo er en del af Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis fælles udspil, som vi har taget med i vores trafikudspil, og det er så det, de kritiserer, siger folketingsmedlem, valgt i Vestjyllands Storkreds, Thomas Danielsen (V). 

Ifølge ham har det hele tiden været planen, at det må ende med et skift i Vejle, når elektrificeringen af en række strækninger om adskillige år er gennemført. Her er togene på strækningen mellem Vejle og Struer nemlig ikke udset til at skulle køre på el, og dermed er et skift nødvendigt.

S er ikke tilfreds

Annette Lind (S) er ikke tilfreds med transportministerens udmelding om, at midt- og vestjyske passagerer på et tidspunkt ikke vil kunne tage toget direkte til København. 

Spørgsmål: Er et enkelt togskifte så slemt?

- Det er voldsomt, når ministeren siger, at man vil adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer fra resten af Danmarks togtrafik. Det er en kæmpe stor del af landet, som kobles af det trafiknet, som der er på togene. Det betyder, at det eneste alternativ næsten kun er bilen, og det er helt forkert i mine øjne, siger Annette Lind (S).

Thomas Danielsen maner bekymringerne til jorden i forhold til den planlagte forbindelse til Billund Lufthavn.

- Den strækning ligger så langt ude i fremtiden, at der ikke er truffet en endelig beslutning for, hvordan togene skal køre. Men det bliver noget med et skifte ved Jelling og så ud mod Billund, siger han.

Annette Lind fastslår, at et skift ved Vejle er et skift for meget. 

- Hvis man kommer fem eller to minutter for sent, så er toget altså bare kørt til resten af Danmark, så det er helt urimeligt, at vi fremadrettet ikke skal have et direkte tog. Man kan ikke bare sige, at man har en a- og en b-del af vores land, siger hun.

Ifølge regeringens plan kommer en ny jernbane mellem Billund og Vejle til at koste 926 millioner kroner og påbegyndes i 2023. 

4:07
Indslag 24/4-2017: Pendlere og lokale borgmestre er utilfredse med planerne om at skære ned på de direkte tog fra landsdelen.