Digitalt signalsystem: Nu er det så godt som slut med aflyste tog i Thisted og Struer

Et nyt digitalt signalsystem er godt nyt for togstrækningen mellem Struer og Thisted. Passagerer på ruten vil i fremtiden kunne forvente mere stabil drift.

Det nye digitale signalsystem er konstant i kontakt med et kontroltårn. Dermed er fysiske signaler overflødige.
Det nye digitale signalsystem er konstant i kontakt med et kontroltårn. Dermed er fysiske signaler overflødige.
Foto: Martin Gunnar Thenning

Et spark efter en ynkelig due. Et febrilsk kig i mobiltelefonen. 

Vi har alle stået der. Ventet på det tog, der er forsinket. En forsinkelse der gør, at dagligdagens rutiner bliver brudt. 

Ofte bliver togforsinkelser forklaret med signalfejl. En forklaring det som helt almindelig person kan være svær at forstå. 

Har de ikke styr på deres signaler? Jo, men de er gamle. 

Transportminister Benny Engelbrecht var med ved dagens præsentation af den digitale signalsystem. 
Transportminister Benny Engelbrecht var med ved dagens præsentation af den digitale signalsystem. 
Foto: Martin Gunnar Thenning

Derfor er Arriva og Banedanmark i fuld gang med at digitalisere signalsystemerne på den 73 kilometer lange jernbane mellem Struer og Thisted. Et arbejde der, når det er afsluttet i 2020, vil betyde markant færre fejl og forsinkelser. 

- Signalfejl er den hyppigste fejltype og udgør cirka 50 procent af alle fejl. Når signalsystemet er udrullet i hele landet vil op til 80 procent af alle de forsinkelser, der i dag skyldes signalfejl, forsvinde, fortæller Susanne Hejer, togdirektør i Arriva. 

Strækningen mellem Struer og Thisted er den blot tredje jernbane i Danmark, hvor det digitale signalsystem bliver implementeret. 

Fysiske signaler er fortid

I står står lyssignalerne rundt langs jernbanen rent fysisk. Fremover, med det nye system, kommunikerer togene digitalt med trafiktårnet i Fredericia. Det giver mulighed for at optimere køreplanerne, og for at togene kan køre tættere. 

- Det nye system vil betyde cirka 80 procent færre signalfejl, når det er fuldt udrullet i hele Danmark, fortæller Sunne Hejer. 

Det er i alt 29 tog fra Arriva, der skal betjene strækningen Thisted-Struer. 

Næste strækning til at få opgraderet til det moderne signalsystem er jernbanen mellem Holstebro og Langå.