Dårligt vejr går ud over koldskålssalget: 'Det kan ses på bundlinjen'

Det våde sommervejr har ført til 10-12 procent nedgang i salget af koldskål for Thise Mejeri.

koldskål
Foto: Scanpix / Nils Meilvang

Koldskål er en fast del af den danske sommer for mange. Men vejret skal være godt, før vi for alvor kaster os over det delikate mejeriprodukt.
    
Det mærker man tydeligt hos Arla.
    
I år har virksomheden lige rundet 4,3 millioner liter koldskål, hvilket betyder, at der er et pænt stykke op til sidste års tal. Her producerede Arla seks millioner liter koldskål, det skriver DR Østjylland.
    
- Sammenlignet med samme periode sidste år, så ligger vi 20 procent lavere, siger Jesper Skovlund, PR-ansvarlig i Arla Danmark til DR Østjylland.
    
Hos en af Arlas konkurrenter - Thise Mejeri - ser salget kun marginalt bedre ud.
    
- Vi har solgt 10-12 procent mindre koldskål, desværre, siger administrerende direktør Poul Pedersen til DR Østjylland.
    
Koldskål er absolut en sæsonvare for begge virksomheder. Arla sælger 85 procent af den samlede årlige produktion om sommeren, så der bliver holdt skarpt øje med vejrudsigten hos mejerigigantens største koldskålsmejeri i Slagelse.
    
- Butikkerne bestiller her senere i dag, og vi skal kunne levere al den bestilte mælk og koldskål i morgen. Så vi er nødsaget til at være to dage forud, forklarer Thomas Kaiser, mejerichef på Slagelse Mejeri til DR Østjylland.
    
Han tilføjer:
    
- Derfor kigger vi grundigt på vejrudsigten for at se, hvad weekenden bringer, og med det, vi tapper i dag, kan jeg se, at vejret ikke bør være lovet særlig godt.
    
Også på Thise Mejeri kigger de på femdøgnsprognosen.
    
- Total set så betyder godt vejr et salg af mange flere surmælksprodukter og koldskål, så vi vil også gerne have sol i Danmark, lyder det fra direktør Poul Pedersen.
    
De to mejerier græder dog ikke over spildt mælk, de bruger den i stedet til lave at blandt andet ost og smør.
    
Det dårlige koldskålssalg går dog alligevel til syvende og sidst ud over regnskabet, lyder det fra Thise.
    
- Det er irriterende ikke at have det salg, som vi har håbet på og budgetteret med. Det kan ses på bundlinjen. Det er helt sikkert, siger Poul Pedersen til DR Østjylland.