Chokerende stigning i tunede tohjulede: Flere unge ender på skadestuen efter ulovlig knallertkørsel

Politiet konfiskerer flere og flere ulovlige knallerter i Midt- og Vestjylland. Den chokerende stigning ses på antallet af tilskadekomne unge i trafikken.

Jørgen Christensen fra Midt- og Vestjyllands Politi er med til at teste om knallerter er ulovlige på det transportable rullefelt.
Jørgen Christensen fra Midt- og Vestjyllands Politi er med til at teste om knallerter er ulovlige på det transportable rullefelt.
Foto: Niels Bentsen, TV MIDTVEST

Ulovlige og lynhurtige knallerter er et problem i voldsom vækst her i landsdelen.

På politistationer i landsdelen er lagrene ved at være proppede med konfiskerede tohjulede.

Alene her i weekenden stoppede politiet 15 ulovligt-tunede knallerter i Thy og Mors.

- Det er alt for mange, konstaterer Jørgen Christensen, politikommissær og operativ leder af færdsel hos Midt- og Vestjyllands Politi.

I løbet af de første syv måneder af 2020 har Midt- og Vestjyllands Politi konfiskeret knap 500 knallerter.

Til sammenligning stoppede politiet for seks år siden omkring 150 ulovlige knallerter om året.

Stigningen kan også ses i antallet af unge, der ender på skadestuen efter at have væltet på knallert, og det har fået politiet til at sætte ekstra ind for at bekæmpe de ulovlige tohjulede.

- Vi intensiverer indsatsen med baggrund i, at vi ser stigende behandling af 15-årige på skadestuerne, der er kørt galt på lille knallert, siger Jørgen Christensen.

Samtidig kontakter flere og flere borgere politiet, fordi der er utrygge ved unge, der kører vildt på knallert på gader og stræder. 

Politiets transportable rullefelt er kommet på overarbejde med at afsløre ulovlige knallerter.
Politiets transportable rullefelt er kommet på overarbejde med at afsløre ulovlige knallerter.
Foto: Niels Bentsen, TV MIDTVEST

Hastighed er afgørende

Loven siger, at en lille knallert maksimalt må køre med 30 kilometer i timen.

De ulovlige knallerter, som politiet konfiskerer fra de unge, er dog ofte tunet til at kunne køre 60-70-80 kilometer i timen. Der er endda eksempler på knallerter, der kan nå op på over 100 kilometer i timen.

Og hastigheden har stor betydning for, hvor alvorlig en skade føreren får ved et uheld. 

- På et eller andet tidspunkt oplever de fleste at lægge knallerten ned på siden af en eller anden årsag. Det afgørende er, om det sker med 70 eller 30 kilometer i timen. Personskaden er langt alvorligere, når det sker med de hastigheder, siger politikommissær Jørgen Christensen.

Politiet ser også ofte, at bremserne ikke virker, og der mangler lys på knallerten.

Konsekvenserne ved ulykkerne kender politikommissæren og hans kolleger alt til.

- Den alvorligste konsekvens kender vi jo godt som betjente. Det er os, der er ude at underrette forældrene, når deres søn eller datter er kommet alvorligt til skade eller i værste fald er dræbt i trafikken, siger Jørgen Christensen.

- Det er det overordnede mål, at vi får færre dræbte og tilskadekomne knallertførere. Derfor arbejder vi ud fra at få hastigheden bragt ned og få de ulovlige knallerter væk fra gaden.

Politikommissær Jørgen Christensen håber, at forældre vil tage ansvar for, at deres unge ikke kører på en tunet knallet.
Politikommissær Jørgen Christensen håber, at forældre vil tage ansvar for, at deres unge ikke kører på en tunet knallet.
Foto: Niels Bentsen, TV MIDTVEST

Han appellerer til, at forældre tager fat i deres unge og tager ansvar for, at de unges to-hjulede ikke er tunet ulovligt. 

- Lige når det gælder ulovlige knallerter, må vi bare sige, at kontrol bedre end tillid. Kom nu ud som forældre og få prøvet den knallert af og se, om den kører for stærkt, lyder politikommissærens opfordring.

Yngre knallertførere

Tidligere skulle man være fyldt 16 år, for at man måtte køre knallert. Men i 2016 blev det efter en lovændring også muligt for 15-årige at tage et knallertkørekort.

Den ekstra årgang, der nu kan hoppe på knallerten, er en del af forklaringen på det stigende antal ulovlige knallerter.

Stigningen er bekymrende, men forventelig, hvis man spørger Rådet for Sikker Trafik.

- Vi vidste godt, at det her ville ske, og desværre har vores forudsigelser holdt stik. De unge kommer lidt mere til skade, men ikke noget, der er værre, end det vi havde troet, inden man lavede lovændringen, siger Jesper Hemmingsen, specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Han fastslår, at det er en politisk beslutning, om der skal rykkes ved aldersgrænsen igen, men siger, at det kan være en ide med en grundig evaluering af lovændringen.

2:15