Borgmestre i front på Facebook: Hvis det var i Rusland ville vi kalde det uretfærdigt, siger forsker

Kommunalforsker kritiserer kommunale kommunikationsafdelinger for at favorisere borgmestre.

2:18
Venstres borgmesterkandidat i Holstebro Kommune Kenneth Tønning oplever, at han har svært ved at få plads på kommunens platforme.
Foto: Olivier Douliery/AFP/Ritzau Scanpix

Hvis du scroller Facebook-siden for Vesthimmerlands Kommune igennem vil du se billeder af kommunens borgere, natur og ikke mindst borgmesteren Per Bach Laursen (V). 

Kommunens fire-mand store kommunikationsafdeling deler flittigt historier om stort og småt og i flere tilfælde borgmesteren, når der skal klippes røde snore eller snakkes sport. 

Ifølge kommunens viceborgmester Theresa Bang Andersen (SF) er der for meget borgmester og for lidt kommunal repræsentant på de sociale medier. 

- Man skal være meget bevidst om, hvornår man eksponerer sig selv som borgmester eller kommunen, understreger hun. 

Det pointe er hun langt fra ene om. 

I Holstebro Kommune oplever Venstres borgmesterkandidat Kenneth Tønning, at han har svært ved at få sit ansigt og navn koblet til opslag på kommunens platforme. 

- Som oppositionspolitiker kan det være svært at komme til orde, forklarer han og tilføjer:

- Der er også andre end borgmesteren. Det er vigtigt for demokratiet. 

Borgmestre: Vi tegner butikken

På borgmesterkontorerne i Aars og Holstebro køber man ikke kritikken fra byrådskollegerne. 

- Jeg er valgt til at være ambassadøren for Holstebro Kommune i mange sammenhænge, lyder det fra borgmester H. C. Østerby (S). 

Samme holdning finder man hos kollegaen i Aars. 

- Det er min opfattelse, at borgmesteren tegner butikken, lyder det fra Per Bach Laursen (V).

Virker fordelingen mellem de andre politikere og borgmesteren på kommunens platforme ikke lidt skæv?

- Det kan man godt sige. Det har ikke været bevidst, indrømmer Venstre-borgmesteren. 

Skal på Facebook uanset partifarve eller post

Ifølge kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch er det afgørende, at kommunale kommunikationsafdelinger eksponerer alle medlemmer af kommunalbestyrelsen. 

- Man skal ikke kun promovere borgmesteren. Man skal også sørge for, at de andre politikere kommer til orde. Ellers kommer kommunikationsafdelingerne reelt til at fungere som propagandaapparater, siger han. 

Roger Buch mener, at kommunikationsafdelingerne er forpligtet til at give eksponering til forskellige politikere.
Roger Buch mener, at kommunikationsafdelingerne er forpligtet til at give eksponering til forskellige politikere.
Foto: Simon Hyllested, TV MIDTVEST

På baggrund af kommunikationsafdelingernes arbejde mener Roger Buch, at der grund til at ændre praksis:

- Hvis man gjorde det tilsvarende i Rusland eller Kina, ville vi kalde det uretfærdig behandling af oppositionen.