Bilforhandlere om ny lov om vanvidskørsel: - Det er en bombe under hele branchen

En ny lovændring betyder, at bilister der kører vanvidskørsel, får konfiskeret deres køretøj. Bilbranchen kan ende med at stå tilbage med regningen.

2:17
Det vækker stor frustration, at det kan få økonomiske konsekvenser for bilforhandlerne, hvis en af deres leasingbiler bruges til vandvidskørsel.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Når man for fremtiden skal underskrive en lejekontrakt hos STS Biler, skal man skrive under på, at man er bevidst om, at politiet kan beslaglægge køretøjet, hvis man kører vanvidskørsel.

Det skyldes en lovændring, som trådte i kraft 31. marts 2021, der gør, at politiet kan beslaglægge biler eller motorcykler, som bliver brugt til vanvidskørsel - også selvom det ikke er ejeren af bilen, der sidder bag rettet.

Det betyder altså, at bilforhandlere kan risikere at stå tilbage med regningen, hvis en bil de leaser eller låner ud, bliver konfiskeret af politiet.

- Det er en bombe under hele branchen, for det er så mange milliarder, branchen finansierer og derfor hæfter for, siger Ejgild Christensen, der er eftermarkedschef hos STS Biler, der har til huse både i Holstebro, Lemvig, Ikast, Herning og Skive.

- Det kan jo ikke være rimeligt, at en bilforhandler, der har finansieret en bil til en ganske almindelig kunde, pludselig står og har en gæld på flere hundrede tusinde, fortsætter han.

Hvis en bil bliver beslaglagt af politiet som følge af vanvidsbilisme, vil den efterfølgende blive solgt på auktion, og her vil indtjeningen gå til staten. 

Konsekvensen hos STS Biler er altså derfor blevet, at kunderne skal skrive under på, at de er bekendte med risikoen ved en beslaglægning.

- Vi synes ikke, det er en god løsning. Vi går jo ind og blander os i, hvad folk gør i deres fritid, og det vedkommer jo ikke os som bilforhandlere, siger Ejgild Christensen.

Kunderne bliver nu gjort opmærksomme på risikoen for konfiskation.
Kunderne bliver nu gjort opmærksomme på risikoen for konfiskation.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Ejgild Christensen fortæller, at det hos STS Biler drejer sig om omkring 80 millioner kroner, de har stående ude i leasede eller udlånte biler.

- Det er jo os, der til syvende og sidst kommer til at hæfte for bilen, og bilen bliver solgt på auktion. Hvis det her skal have gang på jord, er man nødt til at søge for, at eventuelle gældsposter i det pågældende køretøj skal dækkes, inden staten tager de sidste penge, siger han. 

Fælden klapper

Hos Unico Leasing A/S i Silkeborg er de faktisk allerede havnet i den situation, som de hos STS Biler forsøger at undgå.

Politiet har nemlig beslaglagt en bil, som Unico Leasing har lejet ud til en person, der efterfølgende har kørt vanvidskørsel.

- Vi er stillet rigtig dårlig i den sag. Vi ved jo ikke rigtigt, hvad der skal ske. Vi afventer en retssag, hvor vi finder ud af, om bilen skal inddrages, siger Kenneth Pedersen, der er medejer og salgschef hos Unico Leasing.

- Men indtil videre står vi i den situation, hvor vi har en bil ude at køre ved en bruger, som står inddraget ved politiet i dag. Og som det ser ud, er det os, der skal betale, fortsætter han.

I den konkrete sag vil det komme til at betyde et tab på omkring 130.000 kroner for leasingfirmaet. 

Alligevel mener medejeren, at virksomheden har gjort, hvad de kunne, for at sikre sig, at bilen ikke ville falde i hænder, som kunne finde på at bruge den til vanvidskørsel.

- Jeg kan ikke se, hvad vi skulle have gjort anderledes. Vi har ikke andre redskaber, end dem vi har, siger Kenneth Pedersen.

- Det er en umulig opgave at sikre, at der ikke bliver kørt for hurtigt, fortsætter han.

Også han er nervøs for, hvilke følger det kan få for branchen.

- I værste konsekvens kan det være, at der ikke kommer til at være noget, der hedder leasing mere, siger han.

- Det er totalt unfair, at det bliver pålagt en branche, når vi ikke har noget at skulle have sagt, fortsætter han.

- Leasingselskaberne må stramme skruen

Ifølge Ejgild Christensen har bilbranchen gjort, hvad de kunne, for at råbe op om de konsekvenser, som lovændringen har for dem.

- Autobranchens ledelse og direktion har gang på gang være ved skatteministerens dør og ved justitsministerens dør, men der er lukkede døre, siger Ejgild Christensen fra STS Biler.

Men ifølge Anette Lind, der er medlem af Folketingets retsudvalg for Socialdemokratiet, så er det en rigtig positiv skærpelse, der er blevet indført.

- Først og fremmest er det rigtig godt, at vi får vanvidsbilisterne væk fra gaden. De er farlige og derfor er det meget positivt, at de kommer væk, siger Anette Lind.

- Det er en effektiv måde at få folk til at lade være og og få dem stoppet, fortsætter hun.

Og modsat Ejgild Christensen mener hun også, at der er dialog mellem politikerne og bilbranchen.

- Vi er i dialog med branchen og har givet dem nogle redskaber, som kan give leasingselskaberne større indsigt i, hvem de leaser ud til, siger socialdemokraten.

Det drejer sig blandt andet om, at branchen nu kan få indsigt i deres kunders skatteforhold.

Derudover mener hun også, at leasingselskaberne må være mere selektive i forhold til deres kunder.

- De kan også selv stramme skruen i forhold til, hvem de leaser til.

- Det er lidt som at være et forsikringsselskab. Leasingselskaberne må indrette deres regler efter forholdene, siger Anette Lind.

Hun fortæller også, at med mindre der er tale om en ganske særlig situation, vil der ikke være nogen hjælp at hente til bilforhandlere, der er endt med regningen, fordi en af deres biler er blevet beslaglagt.

Ifølge Anette Lind er i alt 53 køretøjer på landsplan blevet beslaglagt den seneste måned. Midt- og Vestjyllands Politi oplyser, at seks af de køretøjer er beslaglagt i vores landsdel.