Benzinpriserne eksploderer: Arnes nye autoapp skal gøre køreturen billigere og hjælpe klimaet

Færre biler på vejene og flere folk i hver bil. Det er målet for Arne Vestergaard Andersen, der nu går i luften med en app, der har været flere år undervejs.

Arne Vestergaard Andersen lejer delebiler ud i virksomheden Byens Bil. Nu satser han så også på en app, der skal få danskerne til at give hinanden et lift.
Arne Vestergaard Andersen lejer delebiler ud i virksomheden Byens Bil. Nu satser han så også på en app, der skal få danskerne til at give hinanden et lift.
Foto: Kasper Riis Kristensen, TV MIDTVEST

Bilerne bliver flere og flere i Danmark. I 1995 var der 1,6 millioner biler i Danmark, i 2020 var tallet 2,6 millioner.

Og frem mod 2030 ser udviklingen ud til at fortsætte. 

Men det vil vestjyske Arne Vestergaard Andersen gerne gøre noget ved: så gerne, at han de seneste år har arbejdet på at rejse flere millioner kroner til en ny virksomhed, der har udviklet en app.

Appen skal få danskerne til at blive bedre til at give hinanden et lift.

- Når man ser rundt i trafikken, sidder der ofte kun én person i bilen. Det kan ikke passe, at vi med al den teknologi, vi har, ikke kan gøre det bedre. Alle siger, at vi bare skal have flere elbiler. Det er en gang ævl. Vi skal have færre biler på vejene. Vi skal udnytte vores ressourcer endnu bedre, siger Arne Vestergaard Andersen.

I forvejen iværksætter med delebiler

Som iværksætter har han de seneste år gjort sit til at få bilkøberne til at trykke lidt på bremsen. Med delebilsfirmaet Byens Bil lejer han biler ud i byer i blandt andre Ringkøbing-Skjern og Holstebro kommuner.

Nu vil han også være med til at gøre samkørsel mere ligetil. Det sker i den nystartede app Pinstop. Som chauffør skal man registrere sin bil og registrere sig med NemID.

Når man så tager en anden bruger af appen op som passager, regner appen selv prisen ud. Hovedtanken er at spare chaufføren for en masse bøvl med at oprette ture og selv finde en passende pris.

Pinstop satser på at gøre det lettere for danskerne at give hinanden et lift.
Pinstop satser på at gøre det lettere for danskerne at give hinanden et lift.
Foto: Pressefoto

Hos Pinstop følger kilometerprisen statens takster i kørselsfradraget. Som passager betaler man kun for de kilometer, man kører med, og jo flere passagerer man er, jo billigere bliver det for alle i bilen.

Lige nu kan appen mest af alt bruges som betalingsløsning for dem, der allerede kører sammen. Så hvis man kører børnene til håndboldkamp, er det nemt lige at dele regningen med de andre forældre.

Den digitale blaffer

Målet er, at 10 procent af bilerne i udvalgte lokalområder skal bruge appen. I første omgang sigter man især efter landområder og mindre byer, hvor den offentlige transport ikke er lige så god som i studiebyerne.

Hvis hver tiende bil er registreret i et lokalområde, vil man kunne bruge appen som samkørselsportal. Som passager vil man kunne søge et lift i appen, gå ud til en hovedfærdselsåre og så signalere med telefonen i vejkanten, at man står og venter.

- Vi kombinerer den gode gamle tommeltot med teknologi, siger Arne Vestergaard Andersen.

Har skaffet millioner

Den selvstændige erhvervsdrivende har haft idéen i fem år. De seneste tre har han så brugt på at finde investorer og få produceret en app. 

Iværksætteren vil ikke sige, præcist hvor mange penge han har rejst for at få idéen ud af garagen og ud på landevejen, men det er et millionbeløb:

- På den anden side af fem millioner har der i hvert fald skullet til, så det er lige godt en del, man skal skaffe, siger han.

Satser på udlandet

Den opgave blev ikke gjort lettere af, at han ikke kunne vise andet end sine idéer. Appen fandtes ikke endnu, og derfor var der heller ingen omsætning at vise frem til mulige investorer. Alligevel har han altså fået flere pengefolk fra Ringkøbing-Skjern med ombord.

Arne Vestergaard Andersen bor selv uden for Højmark ved Ringkøbing, og han er glad for den lokale opbakning til et projekt, der sigter mod både dansk og international succes.

- Vi har kæmpe ambitioner. Vi ser også, hvad næste skridt er. Tyskland og Holland og Sverige kunne være interessante, siger han.