Benny er strandet i tyrkisk rejsekaos: Nu svarer rejseselskabet igen

Gæster på tyrkiske hoteller fik pludselig besked om, at rejseselskabet Detur var blevet solgt, og hotelregningen ikke var betalt. Detur påstår nu, at fax fra firmaet er fup.

- Nu er vi kun få gæster tilbage på hotellet, fortæller Benny Ragner.
- Nu er vi kun få gæster tilbage på hotellet, fortæller Benny Ragner.
Foto: Privatfoto, Marlene Eyde / TV MIDTVEST

"Selskabet er opkøbt. Betal selv hotelregningen, og den vil blive refunderet senere." 

Kort fortalt var dét budskabet i en besked, som midt- og vestjyske hotelgæster i går kunne berette om fra rejseselskabet Detur. 

Onsdag fortalte hotellet i Alanya i Tyrkiet, at gæsternes ophold ikke var betalt, og at de derfor måtte til lommerne. 

Nu svarer Detur i en mail til TV MIDTVEST, at beskeden som gæsterne ifølge hotellet har fået sendt som fax, er et fupnummer, som hotellet har fundet på. 

- Den fax, som tilsyneladende er i omløb vedrørende Detur, omhandlende ubetalte hotelværelser og anmodninger om, at gæster skal betale direkte til hotellet og få tilbagebetaling mod kvittering eller faktura, er ikke sendt af Detur, skriver selskabet

- Dette er helt klart et fupnummer, og sagen er overladt til de tyrkiske myndigheder og er under undersøgelse af både myndigheder og Detur for at finde kilden, skriver Detur i mailen, underskrevet "The management of Detur". 

Ingen hjælp fra Detur

Men det tror Benny Ragner fra Viborg overhovedet ikke på. 

- Det er selvfølgelig ikke rigtigt. 

- Før vi så faxen fra Detur, skrev hotellet selv på vores døre, at opholdet ikke var betalt. I receptionen fortæller de, at selskabet længe har skyldt dem penge. 

- Hvis det var hotellet, som forsøger at snyde os, ville rejseselskabet da med det samme have sendt politiet herhen eller sendt guiderne herhen for at informere os om ikke at betale. Det er ikke sket, tværtimod, oplever Benny Ragner, som stadig sidder på hotellet i Alanya. 

- I går stod guiderne rystende og grædende med faxen i hånden og anede ikke, hvad de skulle gøre. De kunne heller ikke få noget at vide. 

Sådan så faxen ud, som Detur påstår er falsk.
Sådan så faxen ud, som Detur påstår er falsk.
Foto: Privatfoto, Marlene Eyde / TV MIDTVEST

Lokale medier og myndigheder går ind i sagen

I går fik Benny og de andre gæster at vide, at hotellet ville lukke for al service for dem, hvis ikke de betalte opholdet fra egen lomme.

I dag er beskeden en anden, for nu har sagen taget en drejning. 

Tyrkiske myndigheder går ifølge den lokale TV-station ATV Alanya ind i sagen. 

Mediet henviser til Benny Ragners opslag på Facebook, som han har skrevet for at gøre opmærksom på problemet. 

- Vi har virkelig prøvet at råbe op hernede fra for at få folk til at holde sig fra Detur og ikke tage afsted, hvis de fortsat sender kunder afsted. 

Nu har hotellet trukket kravet om betaling fra gæsterne tilbage, og Benny Ragner og de andre får fortsat lov til at spise med i buffeten, fortæller han.

- Men de har bedt os om en donation, fordi de er i en meget træls situation her. 

Alle rejser aflyst resten af året

På Deturs danske hjemmeside skriver selskabet, at alle rejser resten af året vil blive aflyst. 

- Detur har besluttet at revidere sin drift og vil derfor gennemføre en rekonstruktion med ny kapital tilført selskabet. Da det betyder ændringer i organisationen og i organisationens processer, vil charterforretningen blive midlertidigt sat på pause i en periode. Resten af 2022-sæsonen vil blive aflyst.

Her erkender selskabet også, at der er en omstruktureringsproces i gang, som går ud over Deturs kunder. 

- Vi beklager de gener og problemer, dette kan forårsage for de rejsende, hvis ture nu ikke finder sted. Det er dog desværre nødvendigt at skabe den organisation, der kræves for at være en stærk og sund virksomhed i fremtiden, skriver selskabet på sin hjemmeside.

Både Udenrigsministeriet og Rejsegarantifonden har i dag, fredag, meldt ud med opfordringer til Detur-kunder, der har købt pakkerejser til efteråret 2022. 

Detur-kunder skal holde øje med, om selskabet erklæres konkurs. I så fald skal man kontakte den svenske rejsegarantiordning Kammarkollegiet, skriver Rejsegarantifonden på sin hjemmeside. 

Hvordan kommer vi hjem?

I Alanya sidder Benny Ragner stadig på hotellet og venter på svar. 

Guiderne er ikke vendt tilbage til hotellet, og flere har allerede frivilligt forladt Arsi Hotel, fortæller han. 

- Nu sidder vi - de sidste sølle 20 procent - tilbage på hotellet og ved ikke, hvordan vi kommer hjem. Vi skal først hjem på søndag, men vi kan ikke få svar på, om flybilletterne er betalt eller ej, siger Benny Ragner. 

Derfor har han aftalt med andre danskere, som skal rejse hjem fredag, at få en opdatering fra danskerne i lufthavnene om situationen der. 

- Vi får skiftende meldinger fra flyselskabet Pegasus, så vi ved intet endnu. Men går der fly med Detur-kunder i dag, så tror jeg på, jeg også kommer hjem på søndag, siger han.