Alarm om flykapring bag overlyds-brag

Det var en falsk alarm om en flykapring, der fik to F 16-fly til at bryde lydmuren.

I ni minutter troede myndighederne, at et norsk rutefly skulle have hjælp fra to danske F 16-fly på grund af kapring. Arkivfoto.
I ni minutter troede myndighederne, at et norsk rutefly skulle have hjælp fra to danske F 16-fly på grund af kapring. Arkivfoto.
Foto: Ritzau Scanpix

Torsdag eftermiddag fik to danske F 16-fly så travlt, at de brød lydmuren, hvilket kunne høres som to kæmpe-brag over store dele af Vestjylland.

Nu oplyser operationsleder Ronny Samuelsen fra Øst politidistrikt i Norge til nyhedsbureauet NTB, at politiet havde fået en melding om, at et Norwegian-fly fra Spanien til Oslo havde sendt alarm om flykapring.

I følge dagbladet.no gik der ni minutter, indtil det stod klart, at alarmen om kapring skyldtes en fejl.

Kommunikationsrådgiver i Norwegian, Anna-Lena Nordling, oplyser til Dagbladet, at meldingen om kapring kom fra systemer i flyet. Hun vil ikke spekulere i, om det var en fejl hos piloterne eller i teknikken, der udløste den falske alarm.

Fortalte passagererne, at det var en øvelse

Dagbladet har talt med passagerer, der var ombord på Norwegian-flyet. De vidste ikke, at der var mistanke om flykapring, men kunne se de danske F 16-fly dukke op på siden af flyet.

Passageren Silje Eide forklarer, at passagererne fik at vide, at situationen var relateret til en Nato-øvelse.

- De bad os i grunden bare om at nyde synet, siger hun.

Flyselskabet bekræfter over for Dagbladet, at passagererne blev fortalt, at de indgik i en øvelse.

- Jeg ved, at det blev sagt, men jeg har ingen oplysninger om, hvorfor den besked blev givet, siger Anna-Lena Nordling.

- Er det en del af en rutine, I har, når den slags alarmer går?

- Det har jeg ikke nogen information om.

- Blev der informeret om, hvad den reelle grund var til at jagerflyene var i luften, da situationen var blevet afklaret?

- Det har jeg heller ikke nogen information om, siger hun.

De danske F 16-fly eskorterede Norwegian-flyet til lufthavnen Gardermoen, hvorefter de fløj hjem til basen i Skrydstrup igen.