7.000 midtjyder risikerer at miste internet og TV om få dage

Den 31. januar slukker Eniig Fiber for internet- og tv-signalet, men op mod 7.000 kunder her i landsdelen har ikke valgt en ny udbyder og står til at miste deres internet og TV.

Fra næste uge er det slut med at modtage internet og TV-signal fra Eniig. Det betyder, at selskabets 110.000 kunder har skullet finde en anden udbyder, hvis de også fra februar vil kunne se TV og surfe på internettet.

Men op mod 15.000 kunder, heriblandt omkring 7.000 midtjyder, har ikke fundet et alternativ og risikerer derfor at blive berørt at lukningen.

Grunden til lukningen er, at Eniig er fusioneret med Norlys, og en del af aftalen med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen var, at Eniig-kunderne selv skulle vælge deres fremtidige tv- og bredbåndsleverandør.

- Så vidt vi kan se i Norlys Digital, ser det lige nu ud til, at der står 10-15.000 Eniig-kunder, som mister forbindelse natten til den 1. februar. Det er en ganske alvorlig situation ikke mindst i denne tid, hvor mange arbejder hjemmefra og har børn i hjemmeskole, siger Sune Nabe Frederiksen, der er administrerende direktør i Norlys Digital i en pressemeddelelse.

Sune Nabe Frederiksen fra Norlys frygter, at der vil være telefonstorm fra kunder, når de mandag morgen opdager, at de ikke har internet- og TV-forbindelse.
Sune Nabe Frederiksen fra Norlys frygter, at der vil være telefonstorm fra kunder, når de mandag morgen opdager, at de ikke har internet- og TV-forbindelse.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Forbereder sig på kundestorm

Norlys har sendt påmindelsesmails og sms’er ud til alle deres kunder for at minde dem om det valgt, de skal træffe. Og med kun tre dage til at signalet slukkes, har de op mod 7.000 midtjyder travlt.

- Desværre kan vi se, at påmindelserne ikke har den store effekt på trods af den skarpe deadline. Jeg kan kun opfordre alle til at få truffet et valg i dag. Alt efter, hvilken udbyder, man vælger, kan der være behandlingstid før internet- og tv-abonnementet aktiveres, fortæller Sune Nabe Frederiksen.

Norlys forbereder sig derfor lige nu på en storm af kundehenvendelser fra på mandag, når kunderne opdager, at de ikke kan bruge deres TV eller internet.

- Vi har hyret 150 ekstra mand ind i denne tid og er derudover i gang med at uddanne medarbejdere fra hele Norlys til at kunne hjælpe de kunder, der står uden forbindelse. Uanset, hvordan vi vender og drejer det, så vil vi aldrig kunne hjælpe 15.000 kunder den samme morgen, siger Sune Nabe Frederiksen.

Det er især kunder i Herning, Silkeborg, Viborg, Favrskov, Vesthimmerland, Skive og Ikast-Brande Kommuner, der bliver berørte af Eniigs nedlukning.


Læs flere artikler fra Midt- og Vestjylland eller i kategorien Samfund.