Syv indkøbstendenser fra 2020

Et år går på hæld og derfor har Coop gjort op, hvad de største nye indkøbstendenser har været i år. Der er ikke overraskende solgt flere mundbind.

Hvis der er to varer, der beskriver 2020, så er det nok mundbind og toiletpapir.

Da statsminister Mette Frederiksen holdt sit første store pressemøde den 11. marts, sagde hun blandt andet, at "der er fødevarer nok", og at nu skulle vi ikke alle sammen gå ned og købe toiletpapir. Men sådan gik det ikke.

I stedet valfartede folk til butikker for at få toiletpapir, i marts blev der solgt 54 procent mere end normalt, og i løbet af hele året er der solgt 8 procent mere end der plejer.

Det samme gør sig gældende med mundbind. Før corona var det ikke en bestseller, men Coop har i 2020 solgt næsten 30 millioner mundbind.

Mundbind bliver nu et krav på ungdomsuddannelser og i butikker. I Viborg tager folk godt imod det nye krav.

Hjemmebagning, rengøring og kreativt legetøj

Når folk skal blive hjemme, er der mere tid til at bage. På et tidspunkt blev der købt gær i stor stil, ligesom årets salg af mel er steget markant. I 2020 steg salget af mel med 21 procent.

Og efter en tur i køkkenet skal der gøres rent. Sprit er blevet en fast bestanddel af de fleste hjem, men også rengøringsmidler er blevet handlet i stor stil.

En tur i køkkenet og rengøring har dog ikke kunnet slå alle timerne ihjel på hjemmefronten. Derfor er der også solgt langt mere kreativt legetøj. Aldrig er der blevet lagt så mange puslespil som i 2020. 

Tusser, perler, farvelade, malebøger og så videre er gået som varmt brød, så folk har haft noget at lave eksempelvis i sommerferien, som for mange blev anderledes i år.

Så når kuglerammen gøres op her ved årets udgang, lander Coop på en stigning på 52 procent indenfor det kreative til børn og voksne.

Mette Thorsted fra Holstebro er en af mange der for første gang har fattet strikkepinde og garn i 2020. Da Mette Frederiksen lukkede Danmark ned 11. marts fik vi mere tid der hjemme, det har sat gang i kreativiteterne. Det mærker de også hos forhandlerne. Si-Ki gran i Stoholm har 4 doblet deres omsætning og hos stofbutikke Fjølner i Viborg har de ikke set noget lignende.

Vegi-produkter, alkoholfri øl og rosé

Særligt de yngre forbrugere har købt mere plantebaseret i år. De seneste år er der solgt en femtedel mere af den slags. Alligevel er der stadig langt flere, som køber traditionelle kød og mælkeprodukter. Det er kun ganske få procent, som køber plantebaseret.

Siden 2012 er salget af lette og helt alkoholfri øl mere end fordoblet, og salgskurven fortsætter opad. Det begyndte 2013 i takt med, at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Det stigende salg har medført, at stadig flere bryggerier tilbyder produkter, der giver den lette ølsmag men uden den tunge alkoholprocent. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 hele 37 procent højere end i 2019.

Men der er også stadig interesse for produkter med alkoholprocenter. Gennem de seneste år har der været en stigende interesse for rosévin. Og 2020 er ingen undtagelse. Trods en sommer uden den helt store sol, så er salget af rosévin steget med næsten en fjerdedel.