159 dræbt i trafikken i årets første ti måneder - 28 i regionen

Regeringen nedsætter kommission, der skal forbedre trafiksikkerheden, fordi udviklingen går den gale vej.

Flere er dræbt i trafikken i år end på samme tidspunkt for sidste år (arkivbillede). Foto: Sonny Munk Carlsen / Ritzau Scanpix

I løbet af årets ti første måneder er der blevet registreret 159 trafikdræbte.

Sidste år på samme tid var tallet 134 omkomne. Dermed går det i den forkerte retning.

Læs også Kenny i ærligt brev til spritbilisten, der dræbte hans kone og søn: Jeg vil aldrig glemme synet af dem i kapellet

Derfor nedsætter regeringen som følge af udviklingen en ny Færdselssikkerhedskommission, som skal forbedre trafiksikkerheden i Danmark.

Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

- Det er sørgeligt, at antallet af trafikdræbte stiger, og at 95 procent af trafikulykkerne sker på grund menneskelig adfærd.

- Det er simpelthen et tegn på, at vi ikke passer godt nok på os selv og hinanden i trafikken, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i pressemeddelelsen.

De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg, bliver formand for kommissionen, mens transportordfører for Venstre Kristian Pihl Lorentzen bliver næstformand.

28 i Midt- og Vestjylland

Ud af de 159, som i årets første 10 måneder blev dræbt i trafikken i Danmark, kommer 28 af dem fra Midt- og Vestjylland. Det oplyser P4 Midt & Vest.

Det er faretruende tæt på det antal, som blev dræbt i regionen i hele 2018. Det tal er på 29.

På landsbasis er det samlede antal trafikdræbte langt over den målsætning, som er sat som det maksimale. Det tal er 120.

Flest ulykker på landet

Siden 2016 er antallet af trafikdræbte faldet. I 2016 omkom 211 personer i trafikken, mens tallet i 2017 og 2018 var henholdsvis 175 og 171. De 211 trafikdræbte i 2016 var det højeste antal siden 2011.

Det viser tal fra Vejdirektoratet.

Læs også 55-årig cyklist dræbt i trafikulykke ved Skjern

Ifølge Vejdirektoratet er det typisk på landet, at de mest alvorlige ulykker sker. Det skyldes, at hastigheden på vejene er højere end i byerne.

Til gengæld kommer mange til skade i byerne, fordi trafikken er tættere, og der er flere cyklister og fodgængere, som er mere sårbare i trafikken.

Dødsulykker i Danmark bliver behandlet og analyseret særligt grundigt. Ved alle dødsulykker undersøger både politi, en bilinspektør og vejingeniør ulykkesstedet.

Når personer bliver dræbt i trafikken, spiller menneskelige fejl ofte ind. Men også vejret, uhensigtsmæssig udformning af veje og fejl på eksempelvis dæk, bremser og lygter kan spille ind.

Det første møde i den nye Færdselssikkerhedskommission finder efter planen sted 7. februar 2020.