112-app skal hjælpe alarmcentralen

Dagligt oplever alarmcentralen, at folk ikke ved, hvor de er, når de ringer 112. En app kan være løsningen på problemet.

112_logo.jpg

Alarmcentralen i Aarhus modtager alle 112-opkald i Jylland. Og ifølge lederen af alarmcentralen sker det tit, at folk ringer 112 og ikke ved, hvor de er.

- Vi oplever dagligt, at folk ringer og ikke ved, hvor de er. Det er ikke nyt for os, siger Klaus Hvegholm Møller.

Klaus Hvegholm Møller råder folk til at stoppe trafikanter eller løbe hen til en ejendom for at få hjælp til at orientere sig. Men han opfordrer også folk til at få 112-app'en. Hvis man har downloadet den på sin telefon, sender man et GPS-koordinat og på den måde, kan alarmcentralen præcist se, hvor man ringer fra.

- App'en er en hjælp, men der er nogle tekniske ting, der skal være i orden, før den virker. Men når den virker, så er det rigtig godt, for den kan sige inden for ganske få meter, hvor vedkommende befinder sig, og så kan vi lynhurtigt få sendt hjælpen afsted, forklarer Klaus Hvegholm Møller.

Udfordringen med app'en er, at der skal være rigeligt med strøm på telefonen, og så skal der være 3G-dækning.

Se mere om app-en her: www.112app.dk