Uddannelsesdebatten: Counterstrike på skoleskemaet

Leg og en lystbetonet tilgang til læring skal ikke kune gennemsyrer underviningen i folkeskolen. Det siger uddannelses- og undervisningsminister Ane Halsboe-Jørgensen på Uddannelsesdebatten i Nr. Nissum.

På Uddannelsescenter Holstebro bruger de blandt andet computerspillet Counterstrike til at lære at kommunikere. Leg i undervisningen også på de videregåendeuddannelser er fredag temaet for Uddannelsesdebatten i Nr. Nissum. Foto: Sofie Kyed TV MIDTVEST

Man skal lege sig gennem sin uddannelse. Sådan lyder det på dette års udgave af Uddannelsesdebatten, der torsdag og fredag finder sted finder sted i Nørre Nissum.

Temaet er 'Leg for livet', og det taler og debatterer blandt andet psykolog Svend Brinkmann og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen om fredag i Nørre Nissum.

Hos os skal de lære at kommunikere på en kommende arbejdsplads. Det forsøger vi at implementere gennem counterstrike, hvor de ikke vinder, hvis de ikke kommunikere.

Philip Blom, underviser på Uddannelsescenter Holstebro

For et år siden blev det et lovkrav, at der skulle mere leg ind i skoler og på uddannelser. Legen og den lystbetonede tilgang skal få eleverne og de studerende til at tænke anderledes.

- Jeg tror, at den legende tilgang til at lære er ret vigtig, hvor alle elever ikke sidder på en række og lærer pensum. Der skal selvfølgelig være en faglighed, så det hele ikke går op i at spille rundbold udenfor, men det, at tænke anderledes og eksperimentere, kræver en kreativitet, der kommer af det at lege, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Umiddelbart er det ikke alle uddannelse der lægger op til en legende tilgang. De fleste kan sikkert relativt let se et legende element som en del af skoledagen i en folkeskole, men er det lige så let at finde en legende tilgang på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.

Ikke desto mindre er det præcis dét, undervisnings- og forskningsministeren vil have uddannelserne til. 

- Nu er pædagoguddannelsen og det at læse historie vidt forskelligt, men det betyder ikke, at der ikke skal være en kreativ åre i dem begge to. Verden buldrer afsted, og derfor skal vi have nogen, der kan tænke innovativt, for at finde nye løsninger.

01:56

I disse dage løber Uddannelsesdebatten af stablen for syvende gang. I år må de fleste af gæsterne dog følge med hjemmefra, for på grund af corona kører arrangementet primært online.

Luk video

Counterstrike på skoleskemaet

På businesslinjen på Uddannelsescenter Holstebro skal de have 45 minutters 'leg' om dagen. Her har de skulle bruge lidt tid på at finde det rigtige niveau af leg og læring, men underviser Philip Blom mener, at man har fundet nogle gode løsninger.

De spiller blandt andet counterstrike to gange om ugen, hvor de skal bruge kommunikation, som de får undervisning i, aktivt i spillet.

- Hos os skal de lære at kommunikere på en kommende arbejdsplads. Det forsøger vi at implementere gennem counterstrike, hvor de ikke vinder, hvis de ikke kommunikerer, siger Philip Blom. 

I engelsk-faget gør de brug af konkurrence til at lære sproget.

- I engelsk bruger vi spil til at lære ordforråd og til at kommunikere på engelsk, og det kan gøre faget mere motiverende for dem, siger Philip Blom.

Forskel på leg

Psykologen Svend Brinkmann er også en af deltagerne på uddannelsesmødet i Nr. Nissum.  Han mener, at det er en god ide med en legende tilgang i undervisningen til at eksperimentere og skabe de kreative hjerner.

Han advarer dog mod at legen fuldstændig erstatter den klassiske udnervisning. 

Nogle gange skal vi bare eksistere som mennesker uden at tænke på, hvad vi kan bruge det til.

Svend Brinkmann, Professor i psykologi ved Aalborg Universitet

- Man kan godt bruge den rene leg i uddannelse, men så vil jeg mene, at den hører til i frikvarteret, hvor man netop ikke tænker på, hvad jeg kan bruge det her til. Nogle gange skal vi bare eksistere som mennesker uden at tænke på, hvad vi kan bruge det til, fortæller kendis-psykologen.

Så vidt kommer det formentlig heller ikke. I hvert fald understreger Ane Halsboe-Jørgensen, at det ikke handler om at skabe et uddannelsessystem, der går ud på at lege røver og soldater. Det er en balancegang mellem seriøsitet og leg.

- Med den legende tilgang på vores uddannelser handler det ikke om at lege i haven med en pind. Det handler om at gå til studiet med en nysgerrighed og en trang til at tænke anderledes, men der skal stadig være faglighed.

Uddannelsesdebatten finder i år sted uden publikum. I stedet kan alle debatter og taler streames online.