Skive-firma sender de første eldrevne køletrailere på landevejen

DFDS og Danish Crown arbejder sammen om at nedsætte forbruget af brændstof under transporten af kød.

0:36
Trailerne er udstyret med batterier, der kan køle i op til tre en halv time.
Foto: Sebastian Engelberth Hansen, TV MIDTVEST

Skive Køletransport har fredag taget et skridt i en grønnere retning.

Virksomheden, der hører under DFDS, har sendt tre lastbiler med eldrevne køletrailere på landevejen.

Trailere bliver normalt kølet ved hjælp af en dieselgenerator, men de nye trailere er udstyret med et batteri, der kan køle i op til tre en halv time. 

Samtidig er trailerne udstyret med en generator, der oplader batteriet, når hastigheden er over 20 kilometer i timen.

- Jeg ser det som et stort skridt i den grønne udvikling, som vi alle stræber imod, siger Martin Gade Gregersen, der er chef for køletransporten i DFDS.

De eldrevne køletrailere er hentet til Danmark i et samarbejde mellem DFDS og fødevarekoncernen Danish Crown for at gøre transporten af flæskestege, skinker og bacon mere miljøvenlig.

- Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere, siger koncernindkøbsdirektør i Danish Crown, Lars Feldskou, i en pressemeddelelse.

Martin Gade Gregersen er ansvarlig for køletransporten i DFDS.
Martin Gade Gregersen er ansvarlig for køletransporten i DFDS.
Foto: Sebastian Engelberth Hansen, TV MIDTVEST

Lastbilerne, der trækker de nye køletrailere, kører stadig på diesel og bruger faktisk mere brændstof, end hvis traileren var udstyret med en generator. Men det ændrer ifølge Danish Crown og DFDS ikke på, at det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Præcis hvor stor effekten er, vides endnu ikke. Det vil de kommende måneder vise.

- Det her er det første step på vejen. Vi får også 125 eldrevne lastbiler, som bliver leveret i slutningen af året eller i starten af næste år, så vi kommer ud med en totalt eldrevet løsning, siger Martin Gade Gregersen fra DFDS.

De to firmaer er de første, der tager den nye teknologi i brug i Danmark. Nyheden kom ud fredag morgen, og Gregersen fortæller, at flere andre virksomheder allerede har henvendt sig for at høre om teknologien.