Ny VLTJ-strækning er gået i politisk hårdknude

Politikerne på Christianborg har ikke fundet løsningen på det ultimative krav fra VLTJ. De vil kun overtage togstrækning, hvis det bliver med en bestemt type tog.

Kristian Pihl Lorentzen kæmper for, at Midtjyske Jernbaner kommer til at overtage strækningen fra Holstebro til Skjern.
Kristian Pihl Lorentzen kæmper for, at Midtjyske Jernbaner kommer til at overtage strækningen fra Holstebro til Skjern.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Midtjyske Jernbaner, der ejer VLTJ sammen med Holstebro- og Lemvig Kommuner, har sagt ja til at betjene togstrækningen fra Holstebro til Skjern, men kun hvis det kan ske med en bestemt togtype.

- Der har vi stillet som betingelse, at vi ønsker at overtage transportøransvaret på de vilkår, der er stillet - mod at det er Lint tog, der stilles til rådighed, forklarer Torben Nørregaard (V), der er bestyrelsesmedlem i Midtjyske Jernbaner.

Men nu er sagen gået i politisk hårdknude, for der er ikke flere Lint-tog i den pulje, som operatørerne får stillet til rådighed. Lint togene bruges også af Arriva, og manglen på tog giver politisk hovedbrud. 

- Vi drøfter det politisk i øjeblikket, og jeg kæmper hårdt for, at vi på en eller anden måde finder en løsning, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. 

For ham er det blevet lidt af en hjertesag, at VLTJ kommer til at overtage strækningen.

- Det vil give en mere robust driftsøkonomi for den lokale jernbane, og det vil betyde en fremtidssikring af den lokal bane, og det er en fordel for vores landsdel, siger han.

Ordfører tænker i alternativer

Hvis det ikke lykkedes at finde flere af de rigtige tog, tænker transportordføreren i alternative løsninger. 

- Hvis det er muligt, at vi kan finde lidt flere penge som driftstilskud, så kan det også være en løsning, for så kan VLTJ selv gå ud og købe nogle tog, forklarer han. 

VLTJ skal i forvejen ud og investere i nye tog af Lint-typen som erstatning for det 35 år gamle materiel, der i dag kører på Lemvigbanen. 

- Det er vel en investering i rundt regnet 100 millioner kroner, siger Torben Nørregaard. 

Det er denne togtype, som Midtjyske Jernbaner ønsker at bruge. 
Det er denne togtype, som Midtjyske Jernbaner ønsker at bruge. 
Foto: Arkivfoto TV MIDTVEST

Men foreløbig er sagen altså en brandvarm politisk kartoffel, som kan gå begge veje. 

- Hvis jeg skal sætte procenter på, så det er nok fifty-fifty. I hvert fald agter jeg at kæmpe til den bitre ende, siger transportordføreren. 

Imens krydser Midtjyske Jernbaner fingre for den nye strækning, som de vurderer også vil føre andre service-forbedringer med sig. 

- Det kan være forbindelser mod Herning-Gødstrup. Det kan være mod Holstebro og så videre. I hvert fald en udbygning af det eksisterende. 

Hvis den politiske kabale går op, kan der køre VLTJ-tog mellem Holstebro og Skjern fra udgangen af 2020.