Kraftig sandfygning udfordrer driftssikre VLTJ: - Det har vi ikke prøvet i 10 år

Det tørre aprilvejr satte en midlertidig stopper for togdriften på strækningen mellem Vemb og Lemvig. Årsagen er sand på skinnerne.

Den knastørre april medfører vejrfænomener, som vi normalt forbinder med lande fjernt fra Danmark. Verner Nørby har taget dette billede af en sandstorm ved Langhøj Asp.
Den knastørre april medfører vejrfænomener, som vi normalt forbinder med lande fjernt fra Danmark. Verner Nørby har taget dette billede af en sandstorm ved Langhøj Asp.
Foto: Privatfoto

Normalt er det enten våde blade eller sne, der udfordrer togdriften i Danmark, men på strækningen mellem Vemb og Lemvig er det sand, der har skabt problemer.

Et af de ellers så driftssikre VLTJ-tog måtte i går vende om, fordi sandfygning fra markerne gjorde det umuligt at trænge igennem. Og løsningen kom først fredag morgen.

- Vi har lejet en hjulgravemaskine, som har fået monteret en stor støvsuger forrest. Den plejer at blive brugt til at suge granitskærver op, så det støver faktisk også en del, siger teknisk chef i Midtjyske Jernbaner Bjarne Kvistgaard Christensen.

Der er nemlig intet filter på, og derfor foretog togselskabet også støvsugningen ved Bækmarksbro tidligt på dagen.

- Inden folk havde nået at pudse vinduer, siger den tekniske chef.

Risiko for afsporing

Selvom det støver, så er det vigtigste at få de store bunker af sand væk fra sporet. Modsat sne kan sandet nemlig ikke komprimeres af hjulene på toget, som derfor risikerer afsporing. Derfor stoppede Midtjyske Jernbaner alt drift på strækningen.

Her ses hjulgravemaskinen med sandsuger monteret foran i aktion fredag morgen. Sporet skulle gerne være ryddet fredag middag.
Her ses hjulgravemaskinen med sandsuger monteret foran i aktion fredag morgen. Sporet skulle gerne være ryddet fredag middag.
Foto: Frank Nielsen, Midtjyske Jernbaner

- Det er mange år siden, vi har set det sidst. Vi har ikke prøvet det her i i hvert fald 10 år. Måske er landmændene begyndt at så på en anden måde, eller også er det vejret, siger Bjarne Kvistgaard Christensen.

Men med et problem løst, opstår der et nyt. Sandsugningsmaskinen er ikke kraftig nok til at suge de mange frø op, som er føget ind på sporet fra markerne.

- Alt, hvad der er sået i markerne, blæser op i sporet, og så er vi avlere af det. Og det vil vi helst ikke, så næste punkt bliver at få bugt med det, siger Bjarne Kvistgaard Christensen.

Togdriften skulle gerne være normaliseret senest ved 12-tiden fredag.