Krydsfelt

Transportordfører om Hærvejsmotorvejen: Andet er vigtigere

Viborgs trafikale udfordringer skal løses, men fire asfalt-spor til domkirkebyen er ikke regeringens førsteprioritet.

Thomas Jensen mener, Rute 26 har behov for en opgradering, før en eventuel Hærvejsmotorvej kan komme på tale.
Thomas Jensen mener, Rute 26 har behov for en opgradering, før en eventuel Hærvejsmotorvej kan komme på tale.
Foto: Mass Lisby, TV MIDTVEST

Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen fra Silkeborg, vil ikke love at Hærvejsmotorvejen bliver til noget.

Han anerkender, at Viborg har brug for bedre infrastruktur, men en motorvej er ikke i første omgang løsningen. Det handler om at se på, hvad der er behov for her og nu, lyder det.

29:09
SE DENNE UGES KRYDSFELT: Trafik- og transportpolitikken til diskussion. Medvirkende i udsendelsen er tre af Folketingets transportordførere, som alle er valgt i Midt- og Vestjylland: Thomas Jensen (Soc.dem.), Kristian Pihl Lorentzen (Venstre) og Andreas Steenberg (Radikale)

Viborg er sammen med Næstved landets største by uden adgang til motorvejsnettet. Ærgerligt, mener Socialdemokratiet. Men fire asfalt-spor til domkirkebyen er ikke regeringens førsteprioritet.

- Vi skal sørge for at bruge skatteborgernes penge på den mest rationelle måde. Sørge for at sikre gode trafikløsninger for folk for de penge, vi har at gøre godt med, fastslår Thomas Jensen.

- Det jeg siger er, at Viborgs trafikale udfordringer skal løses. Og det jeg ser er mest presserende for Viborg, det er forbindelsen ind til Aarhus. Den er en hønsesti i dag, og det er ikke noget, der er fremmende for for eksempel lønmodtagere, når de skal frem og tilbage, vurderer Socialdemokratiets transportordfører.

Rute 26 vigtigere

Trafikpolitikken er til debat i denne uges Krydsfelt på TV MIDTVEST. Andreas Steenberg, der er de radikales transportordfører, bakker op om, at Rute 26 (vejstrækningen mellem Viborg og Aarhus, red.) i første omgang er vigtigere at få opgraderet til en 2+1-vej frem for at fokusere på Hærvejsmotorvejen.

- Det, der er med Hærvejsmotorvejen, er, at skal man lave det hele, så koster det mellem 15 og 20 milliarder kroner, siger Andreas Steenberg.

- Derfor kommer Hærvejsmotorvejens skæbne meget nemt til at handle om, hvor mange penge vi kan få fundet, mener den radikale transportordfører.

Møde i ministeriet tirsdag aften

Debatten om Hærvejsmotorvejen er højaktuel. Senere i dag kommer der afgørende konkret nyt om vejstrækningens fremtid.

Transportordførerne fra Folketingets partier er klokken 18 indkaldt til et orienteringsmøde i Transportministeriet, hvor resultatet af undersøgelser vil blive fremlagt i en rapport.

Det gælder en VVM-undersøgelse af strækningen Haderslev-Give og en forundersøgelse af strækningen Give-Sønderup.

Her i landsdelen vil der blandt andet blive kigget spændt på linjeføringen omkring Viborg, hvor rapporten vil komme med bud på, om Hærvejsmotorvejen skal gå øst eller vest om byen.

- Alle venter spændt på, hvordan stregerne bliver tegnet på kortet. Det gælder især lodsejerne. Det er meget interessant, siger Kristian Pihl Lorentzen

Afgøres i forhandlingslokalet

Hærvejsmotorvejens samlede økonomi vil rapporten også komme med bud på. Tidligere beregninger har i følge Venstres transportordfører vist, at der var en god samfundsøkonomi i projektet.

- Men angiveligt er man begyndt at lave trafikberegningerne på en anderledes måde, så nu må vi se. Uanset hvad, mener jeg, at vejen er bydende nødvendig. Der er behov for at aflaste E45 og Vejlefjordbroen. Og så skal Viborg være motorvejs-by, siger Kristian Pihl Lorentzen - og slår fast, at det ikke er Hærvejsmotorvejens skæbne, som tirsdag aften bliver afgjort:

- Det sker først i forhandlingslokalet, siger transportordføreren fra Venstre.