Trods dystre udsigter kommer Bestseller ud med millionoverskud

I foråret så det ud til, at modekoncernen Bestseller ville ende med underskud på bundlinjen på grund af corona. Men koncernen kommer ud af regnskabsåret med et overskud på næsten 800 millioner kroner.

Bestseller blev ligesom mange andre modeselskaber hårdt ramt, da coronakrisen hærgede i foråret. Ejer og administrerende direktør, Anders Holch Povlsen, forudså, at 2019/20-regnskabet ville ende med et millionunderskud.

I stedet kommer modekoncernen til at ende med et overskud på 776 millioner kroner, fremgår det af tal, som Bestseller A/S har offentliggjort fredag eftermiddag. Det er dog et dyk på 72 procent i forhold til året før, hvor regnskabet viste et overskud før skat på 2,8 milliarder kroner, skriver Børsen.

Anders Holch Povlsen er lettet over, at koncernen trods alt afslutter regnskabet i plus.

- Havde vi set Nord- og Centraleuropa lukket ned i 10-12 dage længere i foråret, var vi ikke kommet ud med det resultat. Set i lyset af det år, som vi har været igennem, kan vi kun være tilfredse med at få et overskud, siger han til Børsen.

På trods af et mere positivt resultat end først antaget, er det altså også i Bestseller-koncernen tydeligt, at coronakrisen har taget hårdt på modeindustrien. Butikkerne lukkede og salget stoppede – og for Bestseller betød det, at 750 ansatte i landet blev afskediget, og over 2.000 medarbejdere var hjemsendt i en periode.

Forventer vækst i den digitale omsætning

I begyndelsen af april kunne Anders Holch Povlsen fortælle, at han sammen med sine banker var nødt til at sikre 7,5 milliarder kroner i nyt kapitalberedskab til Bestseller. Alene i marts havde modekoncernen et tab på 2,5 milliarder, skriver Børsen.

Efter forårets dyk er der i løbet af det seneste halve år kommet fart på onlinesalget, og på grund af mange tiltag i den seneste periode, står onlineforretningen nu bedre end tidligere.

Bestseller-direktøren siger til Børsen, at der fortsat er masser at arbejde med. Han fortæller, at den digitale verden nu er større end den fysiske, og at salget højere grad ligger der end i de to andre ben, som er engrossalget og egne butikker.

Derfor forventer Anders Holch Povlsen også vækst, særligt i den digitale omsætning, i det igangværende regnskabsår. Men coronaen præger stadig salget, fortæller han.

Fordi pandemien stadig står på og formentlig kommer til det et stykke tid endnu, er der grund til visse bekymringer og masser af udfordringer, siger Anders Holch Povlsen til avisen. Han understreger dog, at de i virksomheden har vist i år, at de har evnerne, viljen og sammenholdet, når det er svært.


Læs flere artikler fra Ikast-Brande eller i kategorien Erhverv.