Samler ind til Knæk Cancer: - Det er vigtigt, vi taler om, hvordan det rammer os

Ikast-virksomheden Pardon Clothing A/S er med til at samle penge ind i løbet af Knæk Cancer-ugen.

2:00
Pardon Clothing sælger tøj til kvinder på +50, men i den her uge er det ikke kun virksomheden, der får glæde af tøjsalget. 10 procent af salget går til Knæk Cancer-indsamlingen.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Knæk Cancer-ugen er i gang, og det samme er indsamlingen til det store TV2-show hos Pardon Clothing A/S. 

Den Ikast-baserede virksomhed går nemlig ind til ugen med en særlig mission. For udover at samle penge ind vil man også skabe fokus og snak om det at være ramt eller pårørende. Det er nemlig noget mange oplever, og derfor mener de, at det er noget, man skal være bedre til at tale om. 

- Vi har haft en konkurrence kørende i løbet af uge 42, hvor vi bad folk om at dele nogen af deres historier. Det kan enten være, hvis man selv har været ramt af kræft eller været pårørende. For vi vil gerne vise, hvor meget det påvirker folk, men også hvor forskelligt vi oplever det, fortæller Sofie Kjergaard Ravn, der er E-commerce manager i Pardon Clothing A/S.

Konkurrencen er delt på Facebook-siden for Gowoman.dk, der er Pardon Clothings webshop.

Og som man kan se, så er der mange, der har delt deres historie. 

Statistikken taler desværre også for, at mange får kræft tæt ind på livet. Tal fra Kræftens Bekæmpelse viser nemlig, at hver tredje dansker får kræft på et eller andet tidpunkt i deres liv. For Sofie Kjergaard Ravn var det hendes far, der blev ramt tidligere på året. 

- Jeg har selv haft berøring med cancer for ganske nylig. Det har vi jo stort set alle sammen haft på den ene eller anden anden måde. For os betyder det bare rigtigt meget, at vi kan hjælpe med at sætte fokus på et globalt problem, forklarer hun.

10.000 kroner, men gerne meget mere

Idéen om at samle ind til Knæk-Cancer blev stemt igennem med det samme, og så var det bare at lægge hovedet i blød. Ud af det udsprang konkurrencen som nævnt ovenfor, men man ville også sætte en økonomisk aftryk.

Derfor vil en del af beløbet fra salg i denne uge gå til Knæk-Cancer. 

- 10 procent af salget fra vores hjemmeside gowoman.dk går til indsamlingen og for at få lidt mere gang i salget, har vi så valgt at lave flere konkurrencer og tilbud på en del af vores sortiment. Men inden vi gik i gang, satte vi 10.000 kroner til side, fordi det var minimum det, vi ville donere, forklarer Sofie Kjergaard Ravn. 

I starten vil indtjeningen derfor blive modregnet de 10.000 kroner, men alt man når over det, kommer altså på checken til 'Knæk Cancer'. 

Derfor er der et moment af markedsføring i det, men i sidste ende handler det om det gode formål. 

For målgruppen for Pardon Clothing er primært kvinder i alderen 50+. En gruppe der er overrepræsenteret i statistikker for cancer. 

Derfor vil man gerne samle penge ind til dem og give dem nogle gode priser.

-  Vi er jo ikke en af de største fisk, så vi har brug for at folk hjælper til, hvis vi skal donere mere end de her 10.000 kroner. En kunde har skrevet til os, at hun føler det er en 'win, win, win', fordi både hun, Knæk Cancer og vi i butikken får noget ud af det, siger Sofie Kjergaard Ravn. 

Knæk Cancer-ugen afsluttes lørdag d. 30. oktober med det store Knæk Cancer-show på TV2.