Ny fyringsrunde på DK Company: 60 ansatte mister deres arbejde

Coronakrisen går stadig hårdt ud over Ikast-koncernens omsætning. Alligevel har direktøren besluttet at forlade trepartsaftalen.

2:09
DK Company har 2400 medarbejdere, hvoraf de 900 arbejder i Danmark.
Foto: Svend-Vilhelm Mikkelsen, TV MIDTVEST

Modekoncernen DK Company med hovedsæde i Ikast har fredag gennemført endnu en fyringsrunde på grund af coronakrisen. 

60 medarbejdere mister deres arbejde, og det begrunder administrerende direktør Jens Poulsen med et markant fald i omsætningen.

- Selv om verden ser markant bedre ud, forventer vi fortsat en større salgsnedgang for både 2020 og 2021. Nogle af de store eksportmarkeder som England, Spanien, Canada og Italien ligger stadig underdrejet, og frygten for en anden bølge af corona ligger lige om hjørnet, siger Jens Poulsen i en pressemeddelelse.

Samlet har DK Company 2400 medarbejdere, hvoraf de 900 arbejder på kontorerne i Danmark. I marts fyrede koncernen godt 100 medarbejdere, og dermed er arbejdsstyrken i alt reduceret med 18 procent på de tre danske kontorer.

Vil ikke længere have hjælp fra staten

Koncernens medarbejdere sagde i marts ja til at gå 20 procent ned i løn i tre måneder, og det har ifølge Jens Poulsen gjort en stor forskel for likviditeten.

- Vi er utroligt taknemmelige for den fantastiske opbakning fra vores medarbejdere, der tændte et lys, da det så allermørkest ud, siger direktøren i pressemeddelelsen.

Jens Poulsen har tidligere været meget kritisk over for regeringens corona-hjælpepakker. Han mener, at de er alt for ufleksible, og nu har DK Company så besluttet at træde ud af trepartsaftalen, så man ikke længere får støtte fra staten.

- Samtidig er det glædeligt, at vi med juni-lønnen kan tilbagebetale vores medarbejdere det bidrag, de har givet med 20 procent lønnedgang, siger Jens Poulsen.

Direktøren understreger, at DK Company under coronakrisen har gjort meget for at hjælpe sine kunder - blandt andet i form af rabatter og længere kreditter.

- Vi har været nærværende og forsøgt at hjælpe kunderne på bedste vis i en svær situation. Nu sætter vi punktum for et mørkt forår og kigger fremad mod et lysere og mere optimistisk efterår, siger Jens Poulsen.