Første motorløb efter corona - frustrerende ikke at kende retningslinjer

Det første motorløb efter coronanedlukningen blev gennemført søndag - dog uden tilskuere. For arrangørerne var det frustrerende ikke at vide, om de måtte køre.

Emil Hammer er formand, Baneudvalget i Ikast & Omegns Motor Klub.
Emil Hammer er formand, Baneudvalget i Ikast & Omegns Motor Klub.
Foto: Peter Pedersen, TV MIDTVEST

På Nørlundbanen ved Ikast blev det første motorløb i Danmark efter coronanedlukningen gennemført søndag - dog uden tilskuere.

Flere steder i landsdelen kæmper arrangører en brav kamp for at kunne gennemføre arrangementer i en tid, hvor man skal kigge nøje efter corona-retningslinjerne. Og motorløbet i Ikast er ingen undtagelse.

- Det har været meget stressende. Retningslinjerne siger én ting, politiet siger noget andet. Man kan ikke rigtig få politiet til at sige noget omkring corona. Så det har været meget frustrerende for os at finde ud, om vi kunne få lov at køre, siger Emil Hammer, formand for baneudvalget, Ikast & Omegns Motor Klub.

Først meget sent torsdag fik de efter at have rådført sig med Dansk Automobil Sports Union nogle retningslinjer, de kunne køre efter.

1:00
Emil Hammer viser her rundt på pladsen, hvor motorkøretøjerne står klar - under særlige corona-retningslinjer.

Afholdt efter corona-retningslinjerne

74 kørere deltog i fire stævner. Hver kører måtte have to hjælpere med, og derfor var cirka 300 mennesker samlet på anlægget. Tilskuere var der dog ikke nogen af.

Kørere og hjælpere blev fordelt ud over seks zoner, så der ikke var mere end 50 personer samlet, og hver zone var yderligere opdelt i zoner.

Alle hjælpere, som kigger på, skulle sidde ned, og der er opstillet sprit ved hver indgang til tilskuerrækkerne. Og for kørerne er der også helt klare regler.

Dagen har med arrangørens ord gået rigtig godt - trods de lidt alternative forhold.

- Alle kørerne har været rigtig gode til at respektere forholdene. Vi skal alle sammen indordne os og gøre vores til, at vi får corona udryddet så meget som muligt. Så vi er selvfølgelig villige til at løfte vores del af opgaven, siger Emil Hammer.