Brians passion er hans levevej: Rister bønner til kaffehungrende danskere

En lokal iværksætter har omdannet en gammel bagerforretning til Nørre Snede Kafferisteri.

Det kræver stor præcision at riste kaffebønnerne.
Det kræver stor præcision at riste kaffebønnerne.
Foto: Mikael Andersen

Brian Sigtenbjerggaard er en inkarneret kaffenyder.

Det prædikat er der måske mange af os, der bryster os med. Men Brian Sigtenbjerggaard dyrker nu alligevel kaffebønnerne mere, end de fleste andre gør.

- Jeg har drukket kaffe, siden jeg var seks år gammel. Det startede jeg med ude ved min morfar. I dag er kaffe lidt mit liv, fortæller Brian Sigtenbjerggaard.

I 2014 købte han sin egen kafferister og startede sit eget kafferisteri i en gammel bagerforretning i Nørre Snede.

Få sekunder fra succes til fiasko

I dag er det blevet til virksomheden Nørre Snede Kafferisteri

- Jeg elsker kaffe. Jeg forbinder personligt kaffe med hygge, og jeg har altid haft lidt en drøm om at komme ind på det her felt, siger Brian Sigtenbjerggaard.

Nørre Snede Kafferisteri specialiserer sig i det, virksomheden selv kalder friskristet gourmet-kaffe. Brian Sigtenbjerggaard rister kaffe to gange om ugen, og det kræver stor præcision.

Brian Sigtenbjerggaard har længe haft en passion for kaffe. 
Brian Sigtenbjerggaard har længe haft en passion for kaffe. 
Foto: Mikael Andersen

- Når det kommer til kafferistningen, skal man kende sin besøgstid. Der er kun sekunder fra succes til fiasko, fortæller han.

Nørre Snede Kafferisteri eksperimenterer løbende med nye typer kaffebønner og prøver forskellige blends af.

I dag har virksomheden en fysisk butik i Nørre Snede og en butik i gågaden i Herning. Derudover har virksomheden en webshop og sælger til caféer og restauranter.

Nation af kaffedrikkere

Brian Sigtenbjerggaard er langt fra alene om sin kærlighed til de ristede bønner. Kaffen er et af danskerens foretrukne nydelsesmidler.

Vi er et af de mest kaffedrikkende lande i verden. Mange af os drikker kaffe, når vi vågner, når vi er trætte, og når vi får gæster.

- Det er ikke noget nyt, men jeg synes, jeg kan se en ændring i vores forhold til kaffen. Tidligere købte alle den type kaffe, de altid har købt, på hylderne i supermarkedet. I dag er der større interesse for at prøve noget nyt og gå på opdagelse i de smage, kaffen indeholder, siger Brian Sigtenbjerggaard. 

Den vurdering bakker de op om hos Peter Larsen Kaffe i Viborg.

- Vi oplever i øjeblikket, at mange er interesserede i at kunne smage forskellen på en kaffe fra Østafrika og en colombiansk kaffe. Det giver forskellige oplevelser, og det er flere ved at få øjnene op for, siger Lars Aaen Thøgersen, der arbejder med marketing hos Peter Larsen Kaffe.

Ifølge kaffeinfo.dk indtog danskerne mere end 4,2 milliarder kopper kaffe i 2018.

3:56
TV-indslag om Nørre Snede Kafferisteri og danskernes kaffevaner.