Biler drøner forbi Povls gård: Nu har han sat børnecykler frem for at sænke farten

Povl Sloth Christensen håber, at børnecyklerne kan fungere som et 'Legende børn'-skilt, så bilisterne vil sænke farten foran hans gård.

Povl Sloth Christensen sænk farten
Foto: Louise Fischer, TV MIDTVEST

Lidt uden for den lille landsby Christianshede bor Povl Sloth Christensen lige ud til en landevej. Han oplever, at selvom fartgrænsen er 80 km/t, kører folk stærkere forbi hans grund - meget stærkere.

- Jeg tror, at folk ser et langt lige stræk og tænker, at her skal de lige prøve bilens kræfter og se, hvad de kan få den op på. De tænker ikke på, at der er en gård her, fortæller Povl Sloth Christensen.

Det er et problem, han har været utilfreds med længe, men først da han var ved at smide to gamle børnecykler ud, fik han en idé, der måske kunne sænke de forbikørendes fart. 

- Så kom det til mig. Hvorfor skrotte dem? De kan jo stå her. En blå og en rød – det er jo en lille varsel for bilerne, og kan man redde nogle, der kører alt for stærkt, så er det jo godt, fortæller gårdejeren fra Christianshedevej.

Cyklerne skal være et slags 'Legende børn'-skilt, men Povl Sloth Christensens børn har for længst forladt barndomshjemmet. Han håber dog, at de to børnecykler kan få bilisterne til at tro, at der bor børn på gården og leger ved vejen, så de får en lyst til at sænke farten.

De børnecykler er blevet brugt en smule af Povl Sloth Christensens børn, men de blevet for store til dem.
De børnecykler er blevet brugt en smule af Povl Sloth Christensens børn, men de blevet for store til dem.
Foto: Louise Fischer, TV MIDTVEST

- Jeg bilder mig ind, at det virker

Nu står der mere eller mindre permanent to børnecykler lige uden for Povl Sloth Christensens matrikel, og han mener, at de har haft en virkning.

- Jeg bilder mig ind, at det virker, men jeg har ikke evidens. Jeg hører en gang i mellem nogle biler, der accelererer, men så bliver der skruet lidt ned for charmen, fordi de måske får øje på cyklerne. Jeg har også hørt bekendte fortælle, at de lige tænker en ekstra gang, når de ser cyklerne, fortæller han.

Gårdejeren fra Christianshede ønsker dog ikke at spille hellig. Hans egen fod kan selv sidde tungt på speederen, men farten, som nogle bilister praktiserer på vejen foran hans hus, er alt for højt, mener han.

- Jeg er også en fartsynder. Jeg skal ikke være en hykler, men det handler om at kunne komme ud af min indkørsel. At overskride farten med fem eller ti km/t kan ikke genere mig, men når man skal op på 120-130 de få hundrede meter herude, generer det mig, siger Povl Sloth Christensen

Mange dødsulykker på grund af fart

Uheldet har da også været på Christianshedevej før.

- 1300 meter og 2000 meter herfra har der været to dødsulykker. Der er også røget et par rådyr her ude foran, og det skyldes, at folk kører for stærkt, siger gårdejeren.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik har Povl Sloth Christensen noget at have sin bekymring i. Midt- og vestjyderne er nemlig nogle fartsyndere.

- Der sker ret mange dødsulykker i Midt- og Vestjylland, så jeg kan godt forstå behovet for at gøre noget. Vores undersøgelser viser, at høj fart er noget, der skaber utryghed ved folk, som bor langs landeveje, og de oplever ofte, at folk kører for stærkt, siger pressekonsulent for Rådet for Sikker Trafik, Jeppe Gudmandsen.

Rådet for Sikker Trafik har dog ikke en holdning til manøvren, som Povl Sloth Christensen har lavet foran sin grund. De opfordrer bare til, at man tænker sig om.

- Hvis man gør sådan noget, skal det foregå sikkert. Det skulle nødig være sådan, at det, man satte ud til vejen, gjorde det mere usikkert, end det var i forvejen, siger Jeppe Gudmandsen.

Povl Sloth Christensen forsikrer om, at cyklerne har en passende afstand til vejen. Han ønsker bare, at folk sætter farten lidt ned på Christianshedevej.

- Jeg er nervøs for den næste gård på vejen, for hvad der kommer ud af Kaj Munks Vej, for alle traktorerne, der kommer kørende. Hvad kan der ske, hvis de ikke sætter farten ned? Jeg bekymrer mig for folks liv, siger gårdejeren ved Christianshede.