Torsten skal skabe vinderbutikker: - Man skal være oppe på dupperne

Torsten Bo Jørgensen har undersøgt, hvad succesfulde butikker gør særligt godt. Tirsdag skulle han så rådgive butikslivet i Holstebro.

3:02
Forretningsudvikler Torsten Bo Jørgensen var i dag forbi Holstebro for at give gode råd til butikkerne.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Danskerne har aldrig haft så sorte tanker om den økonomiske fremtid som nu.

Samtidig kan mange erhvervsdrivende nok nikke genkendende til, at det ikke er det nemmeste i verden at drive en fysisk butik. For netbutikker gør det bare nemt og bekvemt at handle hjemme fra sofaen.

- Jeg kan godt høre, at detailhandlen klager lidt over, at der kommer færre og færre ned i gågaden, og så må man jo finde ud af, hvordan man får folk ind i butikken alligevel, siger Peter Kjeldberg, direktør i Erhvervsforum Holstebro.

Så tirsdag fik flere forretningsdrivende i Holstebro gode råd til, hvordan man skal undgå at blive en del af landstendensen med butiksdød.

By- og forretningsudvikler Torsten Bo Jørgensen var kaldt ind som sparringspartner. Han er forfatter bag bogen ’Vinderbutikker’.

- Der bliver altid talt om, at butikkerne har det svært. Det er jo lidt ærgerligt, for butikkerne har altid været rygraden i en by, siger forfatteren.

Fire fokuspunkter for butikkerne

Torsten Bo Jørgensen har ledt efter butikker i hele landet, som er særligt dygtige. Og i hans bog fremhæver han 23 forskellige.

De er dygtige på hver deres felt og sælger alt muligt forskelligt, men har alligevel så meget til fælles, at man kan udlede fire punkter, som butikker især skal være dygtige på, hvis de vil overleve i konkurrencen mod netbutikkerne.

For det første skal butikkerne have de rigtige varer. For det andet skal de markedsføre sig. For det tredje skal de dyrke salgshåndværket, så sælgerne virkelig lytter og rådgiver kunderne.

Og for det fjerde skal de have styr på alt det, kunderne måske ikke lige ser. Det er sådan noget som indkøb, logistik og kunsten at motivere medarbejderne.

Besøgte flot tøjbutik

Det er især på digital markedsføring, at selv veldrevne fysiske butikker kan oppe sig, mener Torsten Bo Jørgensen.

Tirsdag besøgte han Mr. Holstebro, og her var det netop markedsføringsindsatsen, som skulle forbedres. Alt andet spillede umiddelbart for tøjbutikken, lød konklusionen:

- Mit umiddelbare indtryk er, at det en pæn, flot og velassorteret butik, siger Torsten Bo Jørgensen.

Tøjforhandler Bjarne Jeppesen kunne i dag glæde sig over, at hans butik fik ros. Men han er godt klar over, at han skal oppe sig på digital markedsføring fremover.
Tøjforhandler Bjarne Jeppesen kunne i dag glæde sig over, at hans butik fik ros. Men han er godt klar over, at han skal oppe sig på digital markedsføring fremover.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Hos Mr. Holstebro er de da også ganske godt tilfredse med tingenes tilstand. Men danskernes tro på den økonomiske fremtid, den såkaldte forbrugertillid, har aldrig været målt lavere, siden man i Danmark begyndte at måle den i 1970’erne.

Så måske bliver det fremover ikke helt så nemt at sælge tøj, som det hidtil har været.

- Der kan være en periode på et halvt eller helt år, hvor vi skal kæmpe lidt mere for tingene, men det er også sundt, for så får man også skærpet sine evner, siger Bjarne Jeppesen.

Danskerne har negative forventninger til, hvordan landets økonomi og deres egen privatøkonomi udvikler sig.

Bruger tid og mentale ressourcer

Bjarne Jeppesen er medejer af tøjbutikken og har efterhånden været med i så mange år, han kender sine kriser. Men han ved også, det som regel vender.

Og selvom det går godt for Mr. Holstebro, betyder det ikke, at det ligefrem er blevet nemmere at drive fysisk butik.

- Vi bruger rigtig meget tid og rigtig mange mentale ressourcer, så vi vil gerne gøre det så godt som muligt, fortæller Bjarne Jeppesen.

Ikke et job på 37 timer

Tøjforhandleren sætter pris på de indspark, en mand som Torsten Bo Jørgensen kommer med.

Forretningsudvikleren har da også gode nyheder til butikkerne. For selvom butiksdød er en udfordring landet over, skal man ikke være bange som butiksejer.

- De skal ikke være nervøse, for det kan man blive lidt handlingslammet af, men man skal være oppe på dupperne.

- Det er ikke et 37 timers job at drive en butik. Det er en livsstil, så man skal finde det, der gør, at det er sjovt, siger Torsten Bo Jørgensen.