Sensationelt fund: Holstebro-virksomhed finder ubåd fra 1. Verdenskrig

Gert Normann Andersen har nu gjort 37 fund i havene omkring Danmark. Og jagten går videre.

Ubåden L10 ser sådan ud set fra et scanningsbillede.
Ubåden L10 ser sådan ud set fra et scanningsbillede.
Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

Der er stor glæde på skibet Vina i dag. For efter Vina i går stævnede ud fra Thyborøn, har der været gevinst for Holstebro-virksomheden JD-Contractor, der har Gert Normann Andersen i spidsen.

Gevinsten er kommet i form af den engelske ubåd L10 fra 1. Verdenskrig, som skibets dykkere har fundet på havets bund 143 kilometer direkte nord for den hollandske ø Terchelleng.

- Det er et stort fund. Det er den eneste ubåd i L-typen, som sank under 1. Verdenskrig. Resten af L-serien er hugget op for mange år siden, fortæller Gert Normann Andersen og fortsætter:

- L10 sank med 38 mand ombord, og der er nogle pårørende og efterkommere, som bliver glade nu. Historien har været uforløst indtil nu. Vi er de første i verden, der fortæller, at ubåden ligger der.

L10 sank, efter den havde nedskudt en tysk torpedobåd, som ledte efter overlevende fra en anden sunket tysk torpedobåd.

Efterfølgende kom fire andre tyske torpedobåde og sænkede L10.

Scanninger fra Vina viser, at ubåden og begge tyske torpedobåde ligger i dybet.

Gert Normann Andersen til venstre under ekspeditionen.
Gert Normann Andersen til venstre under ekspeditionen.
Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

Videre til næste mål

Det var med håbet om at finde den polske ubåd Orzel, da skibet Vina med 26 besætningsmedlemmer onsdag forlod Thyborøn. Orzel er en ubåd fra 2. Verdenskrig, og den betragtes som den mest eftersøgte ubåd i verden.

Med ombord på Vina er otte mand fra det polske projekt SANTI Odnalezc Orla, hvis eneste formål er at finde den polske ubåd. De har tidligere været ude på seks ekspeditioner, men uden held indtil videre.

- Selvom det ikke var Orzel, vi fandt, så er det en fantastisk historie. Det er lige til en Hollywood-film. En ubåd og de to torpedobåde og deres skæbne under 1. Verdenskrig. For os handler det om at fortælle den gode historie, så endnu en fantastisk historie vi er stødt på i vores jagt efter Orzel. Det åbner et kapitel og bringer historien fra fortiden tættere på os alle, lyder det fra Tomasz Stachura, der er teamleder på det polske projekt SANTI Odnalezc Orla.

Vina og besætningen vil sejle videre til et minefelt, som tyskerne lagde ud i Nordsøen under 2. verdenskrig, for at lede efter flere ubåde. 

Men først skal dykkere fra Polen og Danmark i vandet, hvor de vil forsøge at finde et kendetegn fra L10, som de kan bringe med til overfladen. Ved det sidste dyk skal der ligeledes nedlægges et skilt til minde om, at ubåden er blevet fundet.

Billede af den polske ubåd Orzel.
Billede af den polske ubåd Orzel.

Også mulighed for hollandsk fund

Selvom hovedattraktionen på ekspeditionen er den polske ubåd Orzel, er der også mulighed for at gøre et andet fund.

Gert Normann Andersen fortalte før ekspeditionens start, at også den hollandske ubåd O 13 er et sted derude.

- Orzel og O 13 er de to mest eftersøgte ubåde i verden, men nu må vi se, hvad vi finder. Men hvis vi finder en af dem, så er det en verdenssensation, sagde Gert Normann Andersen.

Den ekspedition, som JD-Contractor er ude på lige nu, ventes at være færdig mandag.

To medarbejdere fra TV MIDTVEST er med på turen.

Den gule ubåd repræsenterer det sted, som L10 blev fundet på. De sorte ubåde er steder, hvor Gert Normann Andersen tidligere har lavet fund.
Den gule ubåd repræsenterer det sted, som L10 blev fundet på. De sorte ubåde er steder, hvor Gert Normann Andersen tidligere har lavet fund.