Pia og Søren har hver sin elbil: - Der er lidt for langt mellem ladestationerne

Et ægtepar fra Holstebro er lykkedes med at få pendlerlivet til at gå op med to elbiler. Men der er flere andre, der dropper de eldrevne biler, fordi der er for langt mellem mulighederne for at lade.

3:07
Pia Lavrentz Bach kører i en VW ID.3, mens Søren Christensen har en Tesla.
Foto: Mia Ostenfeld, TV MIDTVEST

Søren Christensen bor i Holstebro og arbejder som rektor på Thisted Gymnasium. Det giver ham en daglig køretur på 170 kilometer. Hans hustru Pia Lavrentz Bach kører også langt for at komme på arbejde. Hun kører næsten 120 kilometer for at kommer tur-retur til sit arbejde på Vestjysk Gymnasium i Tarm.

De har begge valgt at køre i elbiler, og derfor er det afgørende for dem, at de har mulighed for at lade deres biler op.

- Her i Vestjylland og i Nordvestjylland er der nogle udfordringer, især for de personer som har små batterier i bilerne. Der er lidt for langt mellem ladestationerne, siger Søren Christensen.

Lige nu klarer de sig med, at Pia Lavrentz Bach kan lade sin VW ID.3 op i carporten, mens Søren Christensen må lade sin Tesla på parkeringspladsen ved gymnasiet i Thisted.

- Jeg har egen parkeringsplads på skolen lige nu, fordi to af båsene er markeret til el. Men jeg ville ønske, at jeg ikke havde det, fordi jeg vil ønske, at flere kørte el, siger Søren Christensen.

Vil finde penge til ladestationer

Fredag kom elbilkommissionen med en ny delrapport, hvor den slår fast, at der skal være bedre adgang til at lade elbiler, hvis målsætningen om 775.000 elbiler på de danske veje inden år 2030 skal nås.

- Vi får nu startskuddet til at få lavet en ladeplan for hele Danmark. For SF er det vigtigt, at uanset hvor man har en elbil, om det er i Midt- og Vestjylland eller på Amager, så skal man kunne lade den op, siger Signe Munk, der klima-, energi- og forsyningsordfører i SF.

Partiet er derfor klar til at finde penge, der skal bruges som tilskud til aktører, der vil sætte ladestandere op i yderområder.

- Det, at sikre lade-infrastruktur til hele landet, kræver, at vi nogle steder må bruge nogle støttekroner klogt, så vi sikrer, at der også kommer en ladestander, selv der hvor der måske kun er få, der har en elbil i dag, siger Signe Munk (SF).

Flere elbiler kræver flere standere

For selvom manglen på ladestandere ikke har fået ægteparret fra Holstebro til at gå uden om de eldrevne biler, så er der andre, der har droppet idéen, fordi det endnu er for besværligt at køre i en elbil.

- Der er jo ikke så mange steder, hvor man kan få tanket strøm på, og passer det så lige, når man er ude at køre langture. Det har været med i overvejelserne om, hvorvidt det kan gå for os, når vi er ude at køre langt, siger Birthe Refstrup, der er sygeplejerske og bor i Struer.

For Line Thybo, der er industriteknikerlærling og bor i Kjellerup, er det også et problem, at rækkevidden for elbiler ikke er stor nok, når hun ikke vil kunne lade bilen ved sin arbejdsplads.

- Hvis jeg stadig boede i byen, tror jeg godt, jeg kunne finde på det, men til livet på landet og en times kørsel på arbejde, så nej. Der er ingen mulighed for at lade på arbejdet, og det ville jo være det første, der skulle være der, siger hun.

Også til gavn for turismen

Søren Christensen er meget glad for sin elbil, men han kan godt forstå, at mange fortsat er skeptiske over for at skifte forbrændingsmotoren ud med en eldrevet.

- Hvis man skal have flere til at købe elbiler i Vestjylland og Nordjylland, så skal man have flere ladestationer. Det er en nødvendighed, siger han.

Og det er ikke kun de fastboende i områderne, der vil få gavn af flere standere. Det vil også have stor betydning for turistbranchen, mener rektoren.

- Der kommer rigtig mange turister, der har elbiler, og hvis de ikke kan få dem opladet, så har det en konsekvens for det marked, siger Søren Christensen.

Selv er han overbevist om, at han aldrig skal tanke benzin eller diesel nogensinde igen.

- Jeg kommer aldrig til at få andet end elbiler fremadrettet. Eller jeg tænker, hvis der kommer en ny teknologi, så er det klart, at så kan jeg være nysgerrig på den, men jeg vender ikke tilbage til en forbrændingsmotor, siger han.