Mulig verdenssensation: Holstebro-virksomhed jagter verdens mest eftersøgte ubåd

Gert Normann Andersen har indtil nu fundet 36 ubåde. Nu går han efter nummer 37.

Den gule ubåd repræsenterer det sted, som ekspeditionen går ud til. De sorte ubåde er steder, hvor Gert Normann Andersen tidligere har lavet fund.
Den gule ubåd repræsenterer det sted, som ekspeditionen går ud til. De sorte ubåde er steder, hvor Gert Normann Andersen tidligere har lavet fund.

Skibet Vina, som i dag er stævnet ud fra kaj i Thyborøn, er lastet med spænding. For skibet er på vej ud på ekspedition for at jagte sunkne ubåde.

Bag ekspeditionen står Gert Normann Andersen, der ejer JD-Contractor i Holstebro og Sea War Museet i Thyborøn, og han er på jagt efter en af de mest eftersøgte ubåde i verden, den polske ubåd Orzel, som sank i starten af 2. Verdenskrig.

- Vi scanner systematisk Nordsøen, og vi kom hjem med en scanning, der viser sig at kunne være en ubåd fra første verdenskrig L 10 - eller en af de mest eftersøgte ubåde i verden, Orzel fra Polen, fortæller Gert Normann Andersen forud for turen ud i Østersøen.

Det var et skib fra JD-Contractor, der ved en scanning fangede noget på havets bund, der kunne ligne de to ubåde.

Derfor er skibet Vina stævnet ud for at søge efter noget i dybet.

Dykkermøde inden afgang.
Dykkermøde inden afgang.
Foto: Anne Moulvad, TV MIDTVEST

Mysterier fra fortiden

Gert Normann Andersen har med JD-Contractor fundet stribevis af spændende vrag. Nu er han på jagt efter endnu et. Og her er han ikke alene.

Med ombord på Vina er otte mand fra det polske projekt SANTI Odnalezc Orla, hvis eneste formål er at finde den polske ubåd Orzel. De har tidligere været ude på seks ekspeditioner, men uden held indtil videre.

For Gert Normann Andersen vil det være stort at finde Orzel, men hvis det viser sig at være noget andet, vil han stadig være tilfreds.

- Lige meget om det er den ene eller den anden ubåd, så er det en sensation, fordi det opklarer mysterier fra fortiden, som der gennem tiden er blevet brugt mange ressourcer på at opklare, siger han.

Det sted, som første del af ekspeditionen er på vej ud til, ligger 15 timers sejlads ud i Nordsøen.

Skibet stævnede ud fra havnen i Thyborøn.
Skibet stævnede ud fra havnen i Thyborøn.
Foto: Anne Moulvad, TV MIDTVEST

Ikke hjem, men videre

Foruden spænding er der 26 mand ombord på Vina. Det gør ekspeditionen til den til dato største for Gert Normann Andersen.

Når det sted, hvor Orzel eller L 10 formentlig ligger, er undersøgt, sættes kursen ikke direkte hjem mod Danmark igen. De skal videre.

Jagten på en hollandsk ubåd, O 13, lokker nemlig også.

- Vi sejler videre og undersøger flere vrag i det minefelt, som tyskerne under 2. Verdenskrig lagde ud i Nordsøen, og det kan være, at O 13 også dukker op. Orzel og O 13 er de to mest eftersøgte ubåde i verden, men nu må vi se, hvad vi finder. Men hvis vi finder en af dem, så er det en verdenssensation, fortæller Gert Normann Andersen.

Gert Normann Andersen og hans mandskab har indtil nu fundet 36 ubåde i farvandene omkring Danmark via scanninger af havets bund.

TV MIDTVEST har to medarbejdere med ombord på ekspeditionen, der er planlagt til at vare i fem dage.

2:49
Gert Normann Andersen er på jagt efter verdens mest eftersøgte ubåd. To ansatte fra TV MIDTVEST er med på togtet, der varer fem dage.
Her er holdet, der er på jagt efter den forsvundne ubåd.
Her er holdet, der er på jagt efter den forsvundne ubåd.
Foto: Anne H. Moulvad, TV MIDTVEST