Hjemmeundervisning skaber bekymring: - Jeg bliver ikke en god fysioterapeut af det her

4:48
Sofie Christensen er bange for, at hun ikke får lært det, der skal til for at blive en god fysioterapeut, fordi hun bliver undervist hjemmefra.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard, TV MIDTVEST

Det tager tre og et halvt år at blive fysioterapeut, og i den periode skal man 28 uger i praktik. Det er nemlig vigtigt, at man får prøvet det med at hjælpe mennesker af.

Men for tiden foregår al undervisning online, og det får eleverne til at blive nervøse for, om de nu også når at lære det, de skal.

- Jeg føler jo ikke, at jeg bliver en god fys' af det her. Det er jo et håndværksfag. Det er et job, hvor du skal ud at være blandt andre mennesker og kunne håndtere det, siger Sofie Christensen, der går på tredje semester på fysioterapeutuddannelsen på VIA i Holstebro.

Og hun er ikke alene med den følelse i maven.

Lotte Dahl læser til sygeplejerske, og hun har konkrete eksempler på ting, hun burde have lært, men desværre har misset, fordi undervisningen er foregået hjemmefra.

- Sådan noget som basal mundpleje, det har jeg ikke haft mulighed for at øve, så hvis man pludselig blev bedt om det ude i praktikken, så ville jeg blive nødt til at spørge om hjælp, siger den studerende til TV MIDTVEST.

Helt spild af tid har det dog ikke været at gå på uddannelsen under coronapandemien. Hun har nemlig ud over almindelig undervisning også haft praktik.

Og det med at prøve tingene i virkeligheden er altså bare bedre for læringen, mener hun.

- Det er fint, at vi kan se alle mulige videoer og læse om retningslinjer for, hvordan man skal gøre den ene og den anden praktiske færdighed, men jeg lærer mest ved, at man har det i hænderne, siger Lotte Dahl, der går på tredjesemester på sygeplejerskeuddannelsen på VIA i Holstebro.

Professionshøjskolerne står blandt andet for at uddanne lærere, sygeplejersker og fysioterapeuter, og de føler sig overset den gradvise genåbning, der begynder i næste uge.

På de tre uddannelser er det nemlig afgørende, at man får prøvet tingene i praksis.

- Den kobling imellem det teoretiske og det praktiske, det er det, der kendetegner professionsbacheloruddannelser, og det, kan jeg godt være bekymret for, at man har glemt, når vi taler genåbning, siger Lene Kirk, der er uddannelsesleder på fysioterapiuddannelsen på VIA i Holstebro.

Lene Kirk er leder af fysioterapiuddannelsen på VIA i Holstebro, og hun er bekymret over, at de studerende misser så meget praktisk undervisning.
Lene Kirk er leder af fysioterapiuddannelsen på VIA i Holstebro, og hun er bekymret over, at de studerende misser så meget praktisk undervisning.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard, TV MIDTVEST

Flere dropper ud

Hos regeringen er der opmærksomme på problemet.

- Jeg forstår til fulde frustrationen og bekymringen for, om man får det med sig, man skal have. Jeg kan love, at vi gør alt, hvad vi kan for, at det, man eventuelt har misset i den her periode, får vi indhentet. Især når det kommer til den praktiske erfaring, hvor corona gør det svært, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

Nedlukningen giver en risiko for, at de kommende fysioterapeuter, lærere og sygeplejersker kan mindre, end deres forgængere, men det er ikke det eneste problem.

Det betyder nemlig også, at vi får færre af slagsen.

- Vi kan se en tendens til, at der er flere, der dropper ud. Det påvirker vores studerende, dem der kommer ud i den sidste ende som færdiguddannede, og det påvirker også underviserne, siger Lene Kirk til TV MIDTVEST.

Uddannelses- og forskningsministeren er ikke overrasket over, at det er svært at holde på de studerende i en tid, hvor de ikke kan møde ind på skolen.

- Jeg har været voldsomt bekymret for, at vi havde set nogle endnu værre tal. Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at bekymringen er der både nu og på den anden side af corona. På det faglige skal vi have indhentet det, der er tabt, men også på det menneskelige og på trivsel, siger Ane Halsboe-Jørgensen til TV MIDTVEST.

Sofie Christensen glæder sig til at blive færdiguddannet og bruge det, hun har lært.

Men hun frygter også, at hun er gået glip af så meget, at jobmulighederne vil lide under det.

- Jeg frygter jo lidt, at der ikke er noget job til en, når man står og er færdig. At man bliver en ’corona-fys’, hvis man kan sige det sådan, der ikke bliver anerkendt som de andre. Og man har jo ikke lyst til at blive fravalgt på grund af det, siger den kommende fysioterapeut.