Hallo, wie geht´s? Gymnasielever skal få skolebørn til at elske tysk

En gymnasieklasse har overtaget tyskundervisningen på Ulfborg Skole i dag og sender eleverne en tur til Berlin med små rollespil.

Gymnasieelever overtog i dag tyskundervisningen på Ulfborg Skole.
Gymnasieelever overtog i dag tyskundervisningen på Ulfborg Skole.
Foto: Jesper Bach Thomsen, TV MIDTVEST

Hvordan scorer man på tysk? Hvordan bestiller man mad på tysk? Og hvordan klarer man sig en hel dag i Berlin?

Svarene fik 75 elever fra Ulfborg Skole i dag. De havde nemlig omvendt brobygning. Det betyder, at skolens ældste elever blev undervist af gymnasieelever fra Holstebro Gymnasium i stedet for af deres almindelige lærer.

Ideen er, at flere af folkeskoleelever skal vælge sproglige fag, når de skal videre i uddannelsessystemet. I dag er det nemlig kun hver tiende gymnasieelev, der har et sprogfag udover engelsk på højt niveau.

- Vi kan ramme eleverne i deres øjenhøjde i forhold til lærerne, der nærmest skal sige, at tysk er fedt. Det er godt, at vi kommer, da vi ikke for særlig mange år siden selv var i samme position, som de er nu, siger Sigurd Thomasen, der til hverdag går i 1. K på Holstebro Gymnasium.

Karoline Andreassen og Sofie Jensen fra 9. klasse på Ulfborg Skole var to af de elever, der i dag var med til den omvendte brobygning med elever fra Holstebro Gymnasium.
Karoline Andreassen og Sofie Jensen fra 9. klasse på Ulfborg Skole var to af de elever, der i dag var med til den omvendte brobygning med elever fra Holstebro Gymnasium.
Foto: Jesper Bach Thomsen, TV MIDTVEST

Konceptet præsenteret på Christiansborg

Det er en gymnasieklasse fra Holstebro, der sammen med deres lærere har udviklet konceptet med den omvendte brobygning.

- Det sjove er, at nogle gange kan vi sige næsten det samme, men det går rent ind, når det er en, der er 17 år, der siger det, frem for en der er 40 år, siger Louisa Højgaard, der lektor på Holstebro Gymnasium.

For to måneder siden var eleverne fra Holstebro Gymnasium på Christiansborg for at præsentere deres koncept for undervisningsudvalget.

- Det blev sendt videre til ministeren, da udvalget var ret begejstret for elevernes ide. Ministeren har svaret, at hun nu ikke alene opfordrer kommunerne til at have en lokal sprogstrategi, men i stedet forventer det. Der er blevet lyttet til os, siger Louisa Højgaard.

2:07
 

Mere dialog og mindre grammatik

Det er ikke kun på Christiansborg og på gymnasiet, at de synes om ideen med omvendt brobygning. Eleverne fra Ulfborg Skole har også fået noget ud af det.

- Når vi normalt har tysk, så er vi for det meste bare inde i klassen og laver noget grammatik og læser lidt for os selv. Men her har vi en dialog med andre, som vi ikke plejer at have tysk med, siger Sofie Jensen fra 9. klasse på Ulfborg Skole.

Det er ikke kun i tysk, at der er omvendt brobygning. Senere får skolen også besøg af en gymnasieklasse, der skal undervise i fransk.