Fra minkspecialist til ekspert i el-motorbøre: Klaus sælger unikt produkt til hele verden

Klaus Strøm Kristensens firma Twinca producerede fodervogne og udstyr til minkbranchen, men to år efter erhvervet blev lukket, har virksomheden travlt med at sælge el-motorbøre.

2:19
Her ses direktøren ved siden en af de populære el-motorbøre.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Det plejede at være mink, som fyldte Klaus Strøm Kristensens liv.

Han voksede nemlig op på sine forældres minkfarm i Vinderup, og i 1991 startede han virksomheden Twinca, som producerede fodervogne og udstyr til minkbranchen.

Men det er ikke længere mink, der fylder hos ham.

For i november 2020 blev minkerhvervet lukket i Danmark, og det betød også, at fodervogne og udstyr til minkavlerne blev overflødige.

Derfor skiftede han, i samarbejde med sin søn, Jesper Strøm Kristensen, fokus væk fra minkerhvervet og valgte i stedet at producere el-motorbøre til entreprenørbranchen i hele verden.

- Vores produkt er ikke hos andre producenter, så det er en unik situation. Det er blevet stort, og vi ser rigtig lyst på fremtiden. Vi sidder lige nu med en stor ordre. Det gør, at vi er en stærk virksomhed, og vi kan komme længere ud i verden, fortæller Klaus Strøm Kristensen, der er direktør i Twinca.

Deres produkt bliver solgt til forhandlere i både Australien, Canada, USA, Island, New Zealand og Europa.

0:26
Direktøren viser el-motorbøren frem.

Stod klar med stor minkmaskine inden lukning

I efteråret 2021 skulle Twinca til at lancere et helt nyt produkt til minkbranchen. Virksomheden var nemlig klar til at sælge en el-fodermaskine, som de havde fået patent på.

- Det var noget, vi havde ventet spændt på. Det skulle styrke indtjeningen på den lange bane. Men så lukkede minkerhvervet, men vi kunne ikke sørge over det, vi var nødt til at tænke videre, fortæller direktøren.

Twinca havde dog el-motorbøren som et biprodukt, og efter lukningen af minkerhvervet begyndte Klaus Strøm Kristensens søn, Jesper Strøm Kristensen, at udvikle på produktet.

- Vores salg eksploderede. Vi har været meget synlig på de sociale medier, og så er der mange forhandlere i forskellige lande, der kender hinanden, så det er fantastisk, at der er sådan et sammenhold ude i verden, siger Klaus Strøm Kristensen.

Firmaets næste mål er at sælge til forhandlere i Asien, og målet er at sælge 1000 el-motorbøre om året.