Butik tog en chance og ansatte Jan: - Alle fortjener en chance til

Nogle gange går tingene skævt. Det kender Jan Lykke Madsen alt for godt. Men lige så hurtigt, det kan gå ned ad bakke, lige så hurtigt kan det heldigvis blive godt igen.

1:59
Jan Lykke Madsen var bankmand i 27 år. Efter en fyring, gik tingene skævt, men nu har han igen fundet sig selv.
Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

Nogle gange skal der blot en lille chance til for at ændre et menneskes liv. Det er Jan Lykke Madsen beviset på.

I efteråret var han arbejdsløs, og hvis han brugte flaskeautomaten i Kvickly, var det for at aflevere sine egne flasker. Men nu står han i flaskerummet bag automaten og ordner de afleverede pantflasker.

- Det er rart at have noget at stå op til igen, siger han til TV MIDTVEST.

Det er bestemt ikke uvant for ham at arbejde. Han har været bankmand i 27 år, men pludselig en dag gik livet skævt.

Og så blev han arbejdsløs.

- Hvis man forestiller sig sådan en trappestige, så sad jeg på toppen, dengang jeg var i branchen. Jeg var ikke verdensmester, men jeg sad på toppen. Så fik jeg nogle nederlag, og så knækkede der et par trin, og jeg faldt ned. Og det er svært at samle sig selv op igen, siger Jan Lykke Madsen.

Efter flere skiftende arbejdspladser spurgte han en dag efter et job i Kvickly.

Og da han gik med ud i butikkens baglokaler for at snakke med chefen, forventede de færreste, at det var en jobsamtale, han skulle til.

- Vi gik ind på kontoret, og mine medarbejdere troede, at det var af de forkerte grunde, at vi hev ham til side. Men han har gjort dem alle sammen til skamme, siger Lars Pedersen, der er souschef i Kvickly i Holstebro.

I dag har Jan fast arbejde, og bruger 25 timer om ugen som servicemedarbejder i butikken.

Og det har ændret hans liv.

- Man har jo mere selvtillid. Man føler, at man kan noget, siger den nyslåede servicemedarbejder til TV MIDTVEST.

En god medarbejder

Og de andre ansatte er glade for deres nye kollega.

- Han er rigtig rar, og har vi brug for en ekstra hånd, så springer han altid til, hvor der er brug for hjælp, siger Line Christensen, der er områdeansvarlig i madafdelingen i supermarkedet.

Og det er ikke kun de ansatte, der nyder godt af at have den tidligere bankmand i butikken.

Han er nemlig god til kunderne.

- Det, der undrer mig lidt en gang imellem, det er, at jeg aldrig kan huske, hvad de hedder, men de kan altid huske, hvad jeg hedder. Jeg spekulerer lidt på, om det er godt eller skidt, men jeg håber, det er godt, siger Jan Lykke Madsen med et glimt i øjet.

Moralen i historien er svær at tage fejl af, for det kan ske for alle, at de snubler på livets vej.

- Alle fortjener en chance til at finde det sted, hvor de hører hjemme, siger souschef Lars Pedersen.

Og spørger man butikkens nyeste medarbejder, så er det præcis det, han har fundet.

- Man skal altid stole på det. Man skal aldrig holde op med at stole på det. Det skal nok lykkes alt sammen, siger Jan Lykke Madsen.