VR-briller skal hjælpe FC Midtjylland i jagten på mere succes

FC Midtjylland hviler ikke på laurbærrene. Et nyt samarbejde giver klubbens spillere mulighed for at lære af deres fejl på banen.

FC Midtjylland vandt det danske mesterskab i sæsonen 2019/2020 (arkivbillede).
FC Midtjylland vandt det danske mesterskab i sæsonen 2019/2020 (arkivbillede).
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

For FC Midtjyllands spillere foregår fodbold på græsplænen. Men nu bliver der tilføjet endnu et aspekt i jagten på fortsat succes.

I et samarbejde med det danske startup Replay Institute og it-virksomheden KMD får Erik Sviatchenko og resten af FCM-mandskabet i et pilotprojekt over de kommende måneder mulighed for at tage et par virtual reality-briller på, så de kan genopleve kampe og afgørende situationer igen.

- I FC Midtjylland kan vi se mange perspektiver i Replay Institutes’ løsning, hvor vi kan bruge vores egne data på nye måder. For både spillere og trænere vil det blive meget mere intuitivt at forstå og udnytte data, når de bliver visualiseret på en måde, hvor man virtuelt er tilbage på banen og kan se et afgørende moment fra weekendens kamp fra flere sider og se, hvad man kunne have gjort anderledes. At vi så samtidig kan gøre en forskel for en innovativ dansk startup gør kun projektet endnu mere værdifuldt, udtaler Claus Steinlein, der er administrerende direktør i FC Midtjylland, i en pressemeddelelse.

At udnytte data er intet nyt i Superligaklubben. FC Midtjylland var blandt de første klubber i Danmark til at arbejde målrettet med denne slags, og siden Matthew Benham i 2014 blev hovedaktionær, er arbejdet kun blevet endnu mere dybdegående.

Bedre beslutninger skal træffes

Samarbejdet mellem FCM, KMD og Replay Institute løber som udgangspunkt indtil efteråret.

I den tid får den midtjyske fodboldklub mulighed for at bruge produktet, mens Replay Institute kan fingøre det til det internationale marked.

- At arbejde sammen med FC Midtjylland og KMD om pilotprojektet gør, at vi kan flyve højt med vores løsning. Vi gør det muligt for trænere og spillere at træffe bedre beslutninger med et værktøj, der frigiver de mange data, som FC Midtjylland allerede råder over. Samtidig er det et taktisk værktøj, som kan styrke spillernes forståelse for spillet og hjælpe dem til at følge den taktik, der bliver lagt, siger administrerende direktør i Replay Institute, Tim Monrad Larsen, og fortsætter:

- Vi taler allerede med klubber fra de største europæiske ligaer om løsningen, så det er på alle måder afgørende, at en af landets største klubber hjælper os med at komme i mål med løsningen.

Foruden store europæiske ligaer er det Replay Institutes målsætning at levere værktøjet til den danske Superliga på sigt, ligesom andre sportsgrene også skal have muligheden.