Vognmand med opråb til minister forud for ekstra afgift

Den danske transportbranche skal i fremtiden betale en ekstra afgift, men en lokal vognmand mener ikke, at det er løsningen på den grønne omstilling.

2:20
Direktøren for HV-transport er bekymret for, hvordan den grønne omstilling vil ramme branchen.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Det er udfordrende tider for transportbranchen. 

Brændstofpriserne er i top, og konkurrencen er hård. Og så er der i regeringsgrundlaget skrevet ind, at den tunge transport i fremtiden skal betale en såkaldt kilometerafgift.

- Hvad skal pengene bruges til? Skal de bruges til at gøre det nemmere og billigere for os vognmænd at køre grønt? Det er jeg ikke helt sikker på, for der er ingen svar endnu. Og det sidste vi har brug for er flere omkostninger, siger Poul Jørgensen, der er direktør for HV-transport i Herning.

Han fortæller, at branchen netop har været igennem en periode, hvor omkostningerne er løbet løbsk. Priserne til kunderne er over et år sat op med 11 procent.

- Det har været et hårdt år for mange.

Flere millioner kroner om året

Poul Jørgensen har 60 ansatte og 30 lastbiler, og han er bekymret for, fremtiden bringer med den kommende kilometerafgift, der skal pålægges hans forretning. 

- Der ligger tørre tal fra sidste gang lovforslaget kom frem, og hvis man ikke ændrer i dem, vil det koste os 3,5 millioner om året.

Og de ekstra penge skal findes ved at sende regningen videre, til dem der køber ydelsen, lyder det fra vognmanden. Helt konkret skal man nemlig betale et kilometerbaseret beløb alt efter hvor meget, man forurener. Og han håber ikke, at det bare er "endnu en skat".

Venstres Thomas Danielsen har som transportminister sagt, at han tager dagens input med tilbage til Christiansborg.
Venstres Thomas Danielsen har som transportminister sagt, at han tager dagens input med tilbage til Christiansborg.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Derfor har han inviteret transportminister Thomas Danielsen (V) til et besøg i sin garage til en snak om, hvad der fylder. Og noget tyder på, at det ikke er forgæves.

- Når jeg hører om bekymringer, så tager jeg dem med og udfordrer systemet på dem. Jeg har fået en masse tal direkte fra en vognmand, lyder det fra minister Thomas Danielsen, der selv er uddannet lastbilsmekaniker.

El-lastbiler som løsning

Poul Jørgensen frygter, at politikerne forsøger at presse branchen til at bruge el-lastbier. Og det er teknologien slet ikke klar til, mener han.

- Det dur ikke i den helt tunge sektor. Det er alt for dyrt, og vi skal holde stille en tredjedel af tiden for at lade.

Han har selv undersøgt, hvad han skulle betale for en lastbil på el. Inklusive udstyr til ladning er merprisen på omkring 3 millioner kroner per lastbil.

Transportminister Thomas Danielsen er opmærksom på udfordringen.

- Vi vil gerne have flere grønne lastbiler, og vi vil gerne have, at man betaler for det, man forurener. Derfor er der el-lastbiler, som hurtigt vil bryde frem, fordi de kan en helt masse. Men der er nogle udfordringer med den tunge transport endnu, hvor el-lastbiler simpelthen ikke er klar, lyder det fra ministeren.

HV-transport har skåret 6-9 procent af deres brændstofforbrug af ved at chaufførerne er opmærksomme på at spare.

Branchen er klar til at bidrage

Selvom Poul Jørgensen ikke er klar til at skifte til el-lastbil, så understreger han, at han er klar til at bidrage til den grønne omstilling.

- Vi er så klar, men hvad vi kan gøre? Der er ingen vognmand, der har råd til at give 2-3 millioner kroner mere for en el-lastbil.

HV-transport har blandt andet købt en lastbil, der kører på biogas. Det er godt for miljøet, men skidt for økonomien.

- Det koster os penge hver dag. Vi giver mere i afgift på CO2-grøn biogas end på diesel. Det er jo mærkeligt, lyder det fra vognmanden.

Han opfordrer derfor politikerne til at sænke afgifterne. De kommende forhandlinger på Christiansborg vil vise, om det nytter noget. 

Dagens besøg af Thomas Danielsen var Poul Jørgensens første forsøg på at ændre noget.

- Han kom og lyttede og var meget interesseret. Vi havde virkelig en god dialog. Jeg tror, at det ændrer lidt, lyder konklusionen fra vognmanden.