Vinhandel vokser: Events og oplevelser trækker flere kunder i butikken

Uhrskov Vine i Herning har fundet opskriften på, hvordan man får succes i den fysiske butik, samtidig med, at nethandlen kun går en vej.

Anders Uhrskov ejer Uhrskov Vine sammen med sin bror. Butikken startede som en købmandsbutik i 1895, og brødrene er nu 4. generation i den familiedrevne forretning.
Anders Uhrskov ejer Uhrskov Vine sammen med sin bror. Butikken startede som en købmandsbutik i 1895, og brødrene er nu 4. generation i den familiedrevne forretning.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Det er nemt lige at klikke sig frem til sine varer på nettet og putte dem i den virtuelle indkøbskurv.

Derfor skal der noget ekstraordinært til for at få kunderne ud i de fysiske butikker i gågaden.

Uhrskov Vinhandel i Herning forsøger med smagsoplevelser og events, og det er noget, der virker.

- Vi har stadig flere og flere kunder, som søger til butikken, og vi får også flere produkter og et større udvalg. Vi kan sagtens mærke, at der er en stor tilslutning, og folk kommer igen. Det er vi rigtig glade for, siger Anders Uhrskov, der ejer forretningen sammen med sin bror.

I butikken er der altid smagsprøver på vin og chokolade, og 100 flasker spiritus er altid åbne, så kunderne kan smage sig frem til den rigtige flaske.

- Jeg vil selv gerne opleve, at jeg føler mig ekstraordinær, når jeg kommer ud i butikker. Og vi har altid sagt, at vi skal være taknemmelige for, at kunder kommer og besøger os. Den dag, vi ikke er det, skal vi finde på noget andet at lave.

Vinbutikken har en til to events i ugen, som både består af smagsoplevelser i butikken, men også foredrag og vinklub kun for kvinder. Til det formål er butikken lige nu under ombygning.

Der er noget for enhver vinsmag på hylderne hos Uhrskov Vine.
Der er noget for enhver vinsmag på hylderne hos Uhrskov Vine.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST
2:11
 

Butikker skal gøre sig aktuelle

Udbuddet på nettet bliver kun større, og derfor vil handlen her gå samme vej, vurder forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

- Om et par år er handlen på nettet vokser. Forbrugere starter i butikker og køber derhjemme, men også omvendt. Butikker, der ikke har genopfundet sig selv, vil højst sandsynligt lukke, siger hun.

Inden 2030 vil der blot være 29 handelsbyer tilbage i hele landet mod 109 i dag, hvis halvdelen af vores forbrug flytter til nettet. Det viste en kortlægning fra Institut for Centerplanlægning sidste år.

Så skal butikkerne i gågaden have en fremtid, skal de gøre som blandt andet Uhrskov Vine i Herning.

- Butikker skal gøre sig aktuelle. De skal have fokus på service og gøre noget mere, end man forventer. Der skal være hjælp til kunden fra gode medarbejdere, for en personlig dialog, som aldrig kan tages over nettet, siger Dorte Wimmer.

Uhrskov Vine har også en webshop, og ejerne vurderer, at de ikke kan undvære hverken den fysiske butik eller webshoppen.