Iværksættere vil provokere tekstilbranchen – produktionen bliver først sat i gang, når du har bestilt

Hos iværksættervirksomheden Peplon er bæredygtighed et nøgleord.

Man behøver slet ikke gå ind i en butik for at købe en Peplon-kjole.

Idéen er nemlig, at kunden hjemme fra sofaen kan logge sig ind i et digitalt designstudie og skabe sin egen unikke kjole.

Og det er bæredygtigt, fortæller en af iværksætterne bag Peplon Kasper Jensen fra Herning. Kjolen bliver nemlig først produceret, når du har bestilt den og det kun i et eneste eksemplar.

- Det er jo ikke bare den her masseproducerede kjole, som har ligget på hylden hos en af de store fabrikanter og så bare bliver taget med hjem for at ligge i skabet, fordi den ikke matcher dine kropsmål 100 procent. Her vil vi skabe et univers, hvor kunden selv skaber sin kjole. Og vi er jo sådan set bare facilitator, kan man sige, forklarer Kasper Jensen.

Kunden designer selv kjolen online.
Kunden designer selv kjolen online.
Foto: BB Medier

Vil gerne provokere lidt

Det er fem unge IT-ingeniører der står bag startup-virksomheden Peplon, og hele ideen om et digitalt designstudio - eller et virtuelt prøverum om man vil - udspringer af en grøn vision om skubbe tøjbranchen i en mere bæredygtig retning.

- Vi har læst adskillige artikler om den her tekstilbranche, og at den simpelthen er så beskidt. Altså det er en af de brancher, der udleder allermest CO2, og der er allermest spild i produktionen. Det vil vi gerne provokere lidt ved at gå ind og se på det anderledes, siger Kasper Jensen.

Hele projektet startede egentlig som et bachelor-projekt på ingeniørstudiet, men perspektiverne i projektet var altså så interessante, at de fem studerende har valgt at springe ud som iværksættere og konvertere studieprojektet til en startup-virksomhed.

For nylig har en etableret tekstilfabrikant ovenikøbet skudt penge i ideen og købt sig ind som partner i Peplon, så der er kommet luft under ambitionerne.

- Det føles rigtig godt. Jeg tror vi alle fem har gået rundt med en iværksætter gemt i maven og haft lysten til at prøve at have vores eget. Så det at tage de her teoretiske ting fra studiet og bruge det i praksis, det er en fed fornemmelse, siger Søren Kjær, der også en af de fem unge iværksættere.

For iværksætterne er Peplon ikke en kjolevirksomhed. IT-delen er lige så vigtig for de unge ingeniører.
For iværksætterne er Peplon ikke en kjolevirksomhed. IT-delen er lige så vigtig for de unge ingeniører.
Foto: BB Medier

Mænd designer kjoler

Der var ikke nogen i omgangskredsen, der havde forudset, at de fem unge mandlige ingeniører pludselig skulle være beskæftiget med kjoledesign, og der er da også faldet en drillende bemærkning eller to undervejs.

- Der har været rigtig mange sjove grin, vil jeg sige. Også fordi man jo præsenterer det, som om vi sælger kjoler. Men vi vil jo nok selv mene, hvis man lige kommer laget dybere ned, at det er en IT-virksomhed og en IT-platform, som vi har bygget. Så for os er Peplon ikke bare en kjolevirksomhed, siger iværksætteren Steen Harritz Paaske.

Fra Tanke til Handling til Business


Læs flere artikler fra Herning eller i kategorien Erhverv.