Tosprogede elever samlet på én skole - kommune har sat nye tiltag i gang

For et par måneder siden fik Herning Kommune kritik for at samle tosprogede elever på én skole. Nu har kommunen sat nye ting i gang på skolen, men flytter ikke på eleverne.

De to piger her går på Herningsholmskolens afdeling på Holtbjerg i Herning. Næsten alle eleverne er tosprogede. Foto: Bent Løkke Leth

Det var ikke ligefrem en velkendt handling, da Herning Kommune sidste år besluttede at samle en stor del tosprogede elever på én skole.

64 elever begyndte på en ny afdeling af Herningsholmskolen i august - 63 af dem tosprogede - og det fik i november Institut for Menneskerettigheder til at klage til Ligebehandlingsnævnet.

Læs også Herning Kommune anklages for lovbrud af Institut for Menneskerettigheder

Nu vil Herning Kommune så ændre på nogle ting.

- Det er alvorligt, og derfor tager vi også kritikken alvorligt. Vi har sat mange tiltag i gang, og det går rigtig godt. Skolen har fået en god start, siger Dorte West (V), formand for Børn og Familieudvalget i Herning Kommune.

Udvalgets medlemmer mødtes mandag formiddag til et statusmøde, hvor de nye tiltag blev drøftet.

Tiltag, som handler om ekstra undervisning i dansk, mere musik og sang samt arbejde på tværs af Herningsholmskolens to afdelinger.

- Jeg er helt sikker på, at de tiltag, man har i gang, styrker fællesskabet. Både børn og personale trives, og forældrene giver udtryk for, at de er glade for skolen. Der er også mange tanker om, hvad man kan gøre af yderligere tiltag, siger Dorte West.

Kommunen overvejer desuden følgeforsking af undervisningen, så indsatserne også kan bruges på andre skoler.

Herningsholmskolen består af to afdelinger. Den ene ligger på Sjællandsgade i Herning, mens den anden her på billedet ligger i det udsatte boligområde Holtbjerg. Foto: Bent Løkke Leth

Børnene bliver ikke flyttet

Siden skolestarten er de 64 elever, der går i 0.-3. klasse, blevet til 56 blandt andet på grundt på grund af manglende skoleparathed og benyttelse af det fri skolevalg.

Kommunen erkender, at flytningen af børnene fra afdelingen på Sjællandsgade til Holtbjerg har kunnet opleves som udfordrende. Derfor kommer de ikke til at flytte børnene til en anden skole.

Læs også Kommune bekymret for sammensætning af børn - Institut for Menneskerettigheder griber ind

- Når en flytning har været voldsom for nogle af børnene, så vil vi mene, at det er yderligere voldsomt at lave endnu en flytning af de samme børn. Det vil det være uanset, hvilken skole man flytter til, siger Dorte West.

Det er lige nu næsten 100 procent tosprogede elever, der går på skolen, men udvalgsformanden forventer, at det vil ændre sig.

- Der sker rigtig mange positive udviklinger på Holtbjerg i de her år. Der er mange forskellige indsatser i gang. Vi håber, de udviklinger vil fortsætte og smitte af på folkeskolen, så man bakker op om sit lokale folkeskoletilbud som i resten af kommunen.

- I og med man vil opfatte det som sin lokale folkeskole, så vil man også se, at elev-sammensætningen vil ændre sig med tiden, siger udvalgsformanden.

Er I ikke bekymrede for, at Holtbjergskolen bliver ved med at være en skole med næsten 100 procent tosprogede elever, hvis I ikke flytter på eleverne?

- Vi har hele tiden bedt om, at skolen skulle have ro til at etablere sig, og vi kan se nu, at den har fået etableret sig rigtig godt. Man oplever børn, der er glade for at gå i skole. Det gør mig tryg i, at vi har fået etableret en skole, som er velfungerende, og det skal den blive ved at være.

Institut for Menneskerettigheder har indgivet en klage til Ligebehandlingsnævnet, fordi de mener, at der er tale om ulovlig forskelsbehandling af børn på baggrund af deres etnicitet.

Der forventes at komme en afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet til efteråret.

Der er ind til videre indskrevet 22 elever til kommende 0. klasse i august 2020. I de kommende år skal der suppleres med elever til og med 6. klasse.

02:30 Luk video
01:02

Indslag fra den 27. november, hvor Institut for Menneskerettigheder beskyldte dag Herning Kommune for at bryde loven og forskelsbehandle børn på baggrund af deres etnicitet.

Luk video