Tangbaseret kaviar med ketchupsmag er et kulthit
Herningfirmaet Caviart er taget på erhvervseventyr med fødevaregiganten Heinz. Resultatet er et kulthit, der går for svimlende summer på nettet.
Normalt er kaviar noget, der kommer fra fisk og ketchup noget, der får lov at være sit eget sødlige jeg. Men nu er en af verdens største ketchupproducenter gået sammen med en virksomhed i Herning for at lave en blanding af tang-baseret kaviar med ketchupsmag.
- Vi laver tangkaviar, som folk kender som caviart, siger Jens Christian Grønvall Møller, der er ejerleder, i Jens Møller Products, der for nogle år siden flyttede fra Lemvig og i dag har hjemme i Herning.
Virksomheden har succes med sit produkt, og har nu fået en af de helt store til et nyt samarbejde.
- Vi fik en henvendelse fra Heinz indirekte via en amerikansk kunde og kontaktede dem og sagde vi var meget interesseret i at høre hvad de ville med en lille virksomhed i Herning-området.
Heinz er mest kendt for sin ketchup. Firmaet har hjemme i Pittsburg i staten Pensylvania i U.S.A. Med en lang række fødevareprodukter er Heinz en sværvægter i fødevareindustrien.
- Der kom så alle mulige kontrakter og fortrolighedsaftaler på plads, og så ringede de og fortalte, at de var interesseret i at lave ketchup-kaviar, og om det var noget vi kunne stå for? fortæller Jens Møller.
Jubilæums gimmick bliver et kulthit
Det er 150 år siden Heinz blev grundlagt. Firmaets marketingsafdeling har i anledning af jubilæet sat produktionen af 150 enheder af ketchupkaviar på tang med hjælp fra Jens Møller i Herning. Jens Møller products har fremstillet ketchupkaviaren, som Heinz har foræret væk i konkurrencer og til forskellige events som en gimmick.
- Det lykkes at lave det og på meget kort tid, så de er meget imponeret og tilfredse, så de har allerede luftet muligheden for mere samarbejde
De 150 portioner bliver nu sat til salg på for eksempel Ebay af folk, der har været heldige at få kløerne i jubilæumsproduktet. Og priserne kan næsten følge med den rigtige kaviar.
- Det er lidt sjovt at sidde og læse. Vi så nogen, der prøvede at sælge et glas til 1000 dollars. Vi regner det om til en kilopris på 20.000 dollars. Jeg tænker, det må være den dyreste fødevare, der nogensinde er produceret i Danmark. Jeg tror så ikke det lykkedes dem at sælge til den pris, siger Jens Møller.
Der er trods hypen af ketchup-kaviaren ikke umiddelbart planer om, at producere flere end de 150 jubilæumseksemplarer.
- På et tidspunkt var vi ved at rykke håret af os selv, fordi de havde så mange krav og ting de spurgte ind til, men det var et sjovt lille eventyr. Og vi gjorde det jo, fordi vi håber på sigt at komme tættere på sådan en virksomhed, siger Jens Møller.