Stor succes med app: Giv kommunen et praj

I otte midt- og vestjyske kommuner kan borgerne bruge telefonen til at give forvaltningen et praj.

1:47
Foto: Hans Olav Sandal, TV MIDTVEST

Hvad gør man, hvis man gerne vil tippe kommunen om huller i vejene eller et vejskilt, der er væltet?

Mange vil sikkert tage telefonen og ringe til forvaltningen. Men det kan ind i mellem være en besværlig proces, hvis den rigtige medarbejder ikke er ledig.

Derfor har flere kommuner deres egen app, som man kan bruge til at give kommunen et praj. En løsning, der gør det hele meget lettere for både borgere og kommune, lyder erfaringen fra Herning Kommune.

- På den her måde glider det igennem systemet og frem til den rette holdleder, som tager sig af det - eller giver borgeren et svar på, hvorfor der ikke sker noget. Man får under alle omstændigheder et svar. Det har alle krav på, fortæller Christian Williams, der er driftsleder ved vejområdet i Herning.

Herning har brugt appen i fire år, og der kommer stadig flere henvendelser. I 2014 kom der 1191 henvendelser via appen - i år regner kommunen med at runde 4000.

En af dem, der har brugt muligheden for den digitale kontakt, er Jette-Birte Hansen fra Høgild. Hun gjorde kommunen opmærksom på store huller i den grusvej, der leder ned til hendes hjem. Et problem som kommunen hurtigt reagerede på.

- Jeg blev simpelthen så glad, da jeg kom så kørende og så, at de var herude. Derfor brugte jeg også appen til at skrive tilbage og sige tak for god service, fortæller hun.