På trods af nye tiltag: Forælder vil have danske og tosprogede børn blandet

Mohamed Osmans datter går på en skole med næsten udelukkende tosprogede elever i Herning, og han mener ikke, det er okay - børnene skal blandes med danske børn.

Mohamed Osman bor i det udsatte boligområde Holtbjerg i Herning og har en datter i 0. klasse på Herningsholmskolens afdeling i området. Foto: Bent Løkke Leth

Det er ikke kun nok med nye indsatser - danske og tosprogede børn skal også blandes. Det mener Mohamed Osman.

Hans datter Samsam går på Herningsholmskolen i Holtbjerg i Herning, hvor stort set alle elever er tosprogede.

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke vil have danskere og udlændinge sammen, når man hele tiden snakker om integration.

Mohamed Osman

- Det er bedre, hvis hun også ser danskere, når hun skal gå i 2. og 3. klasse, men nu ser hun kun somaliere, irakere og iranere. Det er alle udlændinge. Det er ikke godt, når man bor i Danmark, siger han.

Skolen åbnede i august, og dengang var 63 af de 64 elever tosprogede.

Det fik Institut for Menneskerettigheder til at klage til Ligebehandlingsnævnet, fordi de mener, at der er tale om ulovlig forskelsbehandling af børn på baggrund af deres etnicitet.

Siden har Herning Kommune igangsat en række nye indsatser, men det er altså ikke nok for Mohamed Osman, der kom til Danmark fra Somalia.

- Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke vil have danskere og udlændinge sammen, når man hele tiden snakker om integration, siger han.

Mohamed Osmans datter Samsam går i 0. klasse på Herningsholmskolen i Holtbjerg. Han har også en datter i børnehave samt en baby på tre måneder. Foto: Bent Løkke Leth

Vil ikke flytte eleverne

De nye tiltag på skolen består af ekstra danskundervisning, mere musik og sang samt arbejde på tværs af Herningsholmskolens to afdelinger. Desuden kigger kommunen blandt andet også på følgeforskning af undervisningen, så indsatserne også kan bruges på andre skoler.

Læs også Tosprogede elever samlet på én skole - kommune har sat nye tiltag i gang

Formanden for Børn og Unge i Herning Kommune, Dorte West (V), vil ikke flytte mere på eleverne.

- Når en flytning har været voldsom for nogle af børnene, så vil vi mene, at det er yderligere voldsomt at lave endnu en flytning af de samme børn, siger hun.

I stedet er hun overbevist om, at flere vil vælge skolen til de kommende år.

- Vi har hele tiden bedt om, at skolen skulle have ro til at etablere sig, og vi kan se nu, at den har fået etableret sig rigtig godt. Man oplever børn, der er glade for at gå i skole. Det gør mig tryg i, at vi har fået etableret en skole, som er velfungerende, og det skal den blive ved at være, siger hun.

02:30 Luk video

Dårlig integration

Mohamed Osman er da også glad for skolen, der ligger i det udsatte boligområde Holtbjerg.

Men hans ønske er en blandet elevsammensætning.

Læs også Kommune bekymret for sammensætning af børn - Institut for Menneskerettigheder griber ind

- Så lærer man hinanden bedre at kende, og man lærer sproget og traditionerne nemmere, men der er kun udlændinge, så de lærer ikke traditionerne og bliver integreret, siger Mohamed Osman og fortsætter:

- Mit ønske er, at man blander danskere og udlændinge. Det er ikke okay for mig, hvis der sidder elleve i en klasse, som alle sammen er udlændinge.

Siden skolestarten i august er elevtallet faldet til 56.

Der er ind til videre indskrevet 22 elever til den kommende 0. klasse i august 2020.

I de kommende år skal der suppleres med elever til og med 6. klasse.