For fræk til Herning? Nøgen kvinde forstyrrede trafikanter og de sociale medier

Udstillingen Socle du Monde 2021 rummer et billede af en nøgen kvinde, der har vagt både utilfredse trafikanter og selvironisk censur.

Kan man koncentrere sig om at køre bil, hvis man har udsigt til en nøgen kvinde, der ryger pibe? Og hører bare bryster til ved siden af kattebilleder på Facebook?

De spørgsmål har kunstmuseet Heart i Herning rejst i forbindelse med museets udstilling 'Socle du Monde 2021'.

Her kan man opleve Michelangelo Pistolettos foto af ægtefællen, der ligger nøgen på et tæppe, mens hun holder om en pibe, der hviler i mundvigen. 

- Motivet med den nøgne kvinder kender man fra utallige kunstværker gennem tiden, forklarer Thilde Nyborg, der er kommunikationschef ved Heart.

For at gøre reklame for udstillingen blev billedet placeret på en lysreklame ved museet og brugt i forskellige kampagner på sociale medier. 

Men begge steder blev billedet fjernet igen. 

Kommunikationschef ved Heart, Thilde Nyborg, foran det ucensurede værk.
Kommunikationschef ved Heart, Thilde Nyborg, foran det ucensurede værk.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard, TV MIDTVEST

Reklamen fik ifølge kommunen flere trafikanter til at klage, da de mente, at reklamen var til gene for trafiksikkerheden. Derfor valgte kommunen, at fjerne billedet af den nøgne kvinde fra reklametavlen.

På de sociale medier var det i strid med retningslinjerne, at bringe billedet. 

Derfor har museet selv valgt at dække kvindens brystvorter og kønsbehåring til med sorte mærker. Ellers kan museet ikke få lov til at reklamere for udstillingen på de sociale medier. 

- Vi har censureret det som en humoristisk kommentar til de censureringer, vi har oplevet på de sociale medier, forklarer 

Hun fortæller, at pr-stuntet samtidig skal være med til at skabe debat. 

- Vi synes, det er interessant at være med til at skabe noget debat om nøgenhed i det offentlige rum, uddyber hun.

Kommune afviser censur

Hos Herning Kommune mener man ikke, at der er tale om censur ved at fjerne billedet fra lysreklamen. 

- Det handler ikke om censur. Det handler om, at vi har fået flere henvendelser, hvor folk forklarer, at de føler sig forstyrrede, forklarer Søren Juul Baunsgaard, kultur- og fritidschef i Herning Kommune. 

quoteHvis man føler sig generet, koncentrerer man sig ikke nok om trafikken.

Marcus Myhrmann, gæst på Heart

Han oplyser, at man flere gange har droppet reklamer fra lystavler langs kommunens indfaldsveje. 

- Vi vil hellere være sikre, end at tage chancer, understreger han og tilføjer:

- Vi forholder os ikke til motivet. Det er sådan vi gør, og det kommer vi også til igen. 

Siden museet besluttede at censurere billedet har det været omtalt i både Jyllands-Posten og Politiken.

- Det er kommet bag på os, at værket har fået så meget omtale. Det er en glædelig overraskelse, at kunsten stadig kan biddage til den offentlige debat, lyder det fra Thilde Nyborg. 

Ros fra gæster

Blandt museets gæster bliver der taget godt imod udstillingen og det omtalte foto. 

- Jeg synes, det er exceptionelt flot billede, lyder det fra Marcus Myhrmann fra København. 

Han forstår ikke, hvorfor man har været nødt til at fjerne det ucensurerede billede fra reklametavlerne. 

- Hvis man føler sig generet, koncentrerer man sig ikke nok om trafikken. 

Han forklarer dog, at museets egen censurering har været med til at trække ham til det midtjyske museum.

- Jeg troede, at det var en satirisk kommentar i forhold til den måde, vi ser på mænd og kvinder i dag, siger han. 

’Socle du Monde’-udstillingen bliver foruden på Heart også vist på syv andre lokationer i Herning og kan opleves frem udgangen af oktober.