Eksperiment: Højskoleelever blev omringet af jazz fra morgen til aften

Et jazzorkester flyttede ind på højskolen Skærgården ved Herning for at spille på anderledes tidspunkter end normalt. Det blev en oplevelse udover det sædvanlige for eleverne.

11:00
Et jazzorkester flyttede ind på Højskolen Skærgaarden ved Herning for at spille på tidspunkter og i situationer, som stak af fra det normale. Eksperimentet gik ud på at fremme trivsel, sundhed og en mere positiv tilgang til livet. Eleverne på højskolen var omringet af jazzmusik fra morgen til aften, og det blev en oplevelse ud over det sædvanlige.

Kan musik give højskoleelever en bedre trivsel og sundhed?

Det satte højskolen Skærgården ved Herning sig for at finde ud af, da et jazzorkester flyttede ind på skolen i en hel uge.

Her spillede de fra morgen til aften, så eleverne oplevede musik på tidspunkter, hvor der normalt er stille.

- Alt for mange forstyrrelser er ikke kun af det gode, så jeg er altid klar over, at der er nogle, der tænker ”jeg ville hellere have haft min almindelige hverdag”, men det er også godt med en passende dosis forstyrrelse. Så det er lige den balancegang, vi skal ramme, siger forstander Vibeke Lundbo.

Eksperimentet gik ud på at finde ud af, om eleverne via musik ville få bedre trivsel og sundhed – og om musikken kunne gøre en forskel for eleverne i forhold til normalt.

Højskolen Skærgården er kendt for sit fokus på netop livsstil, hvor det handler om kroppen, kosten og den personlige udvikling. Derfor mener forstanderen også, at det giver god mening med forsøget, der er støttet af Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland via en pulje, der hedder Kulturspot – Sundhed, samt Swinging Europes midler.

Faget Natur Flow i skoven med live jazzmusik.
Faget Natur Flow i skoven med live jazzmusik.
Foto: Anne Moulvad, TV MIDTVEST

Bag eksperimentet er kunstnerisk leder og musiker Morten Mosgaard.

- Jeg synes, at det er gået rigtigt godt. Det er et nyt område det her. Kultur på recept, som man kalder det. Så der er ingen af os der har haft noget at sammenligne med, så man går til det med en vis ydmyghed og en ekstra stor åbenhed. Vi har været glade for at mærke, at elever og lærerne har taget godt imod det, siger han.

Og har det så gjort noget godt for hovedpersonerne, altså eleverne?

- Det har været et fantastisk eksperiment at være med i. Jeg er gået ind i det med åbent sind, og det har givet mig nogle oplevelser, som jeg i hvert fald ikke ville have stødt på i den pulveriserede verden. Det har været så spændende, siger eleven Jens-Henrik Olsen og fortsætter:

- Det åbner sindet og hjernebarken for at se anderledes på tingene. En ny dimension kan man sige. Når man oplever nye dimensioner i ens tilværelse, så er det vel mental styrkelse, så ja, jeg synes, eksperimentet er lykkes.