Designtalenter fra Herning drømmer om at slå igennem

En flok nyuddannede designere fra Herning er i disse dage til modeuge. De drømmer alle om at slå igennem og få deres egne brands på catwalken.

Kristoffer Simonsen fra VIA Design i Herning viser sit tøj frem til modeugen i København. Foto: Frederik Helms, TV MIDTVEST

At stryge fra designskolen i Herning til catwalken i København er drømmen for tre nyuddannede designere.

Kristoffer Simonsen, Ann-Cathrine Hansen og Mikkel Schmidt er alle nyuddannede fra VIA Design i Herning og har endnu ikke slået deres navne fast i modebranchen.

Læs også Mads fra Skave er landets næstbedst klædte

- Man står lidt her som sit eget brand nu, hvor man før har gået rundt og set andre udstille deres kollektioner, så det er virkelig fedt at få lov til, siger Kristoffer Simonsen, der er en af de nyuddannede designere fra VIA Design i Herning.

Designerne fra Herning udstiller alle tøj, de selv har designet - og de forspilder bestemt ikke den store mulighed det er at komme til modeuge.

- Det har været vildt fedt, fordi vi har mødt branchen og har snakket med mange, fortæller Ann-Cathrine Hansen.

Med sig har de deres tidligere underviser, og hun ser talent i de tre unge designere.

- For de studerende er det noget med at blive promoveret og få bedre jobmuligheder. De her skal nu nok klare sig, for de er virkelig dygtige, fortæller Susanne Thrane, der er lektor og underviser på VIA Design i Herning.

03:38

Designtalenter drømmer om at få deres eget brand, mens Mads Stig fra Skave har slået sig fast i modebranchen

Luk video

Fra Herning til succes

Til messen er der tidligere elever fra VIA Design i Herning, der er gået hele vejen.

Astrid Andersen og Twelvepieces er nogle af de mærker, som de nyuddannede ser op til.

- Mange af deres tekniske detaljer er helt vildt seje, for jeg kan godt lide det der lidt sporty twist i det, siger Ann-Cathrine Hansen om mærket Astrid Andersen.

 Amir Hassan med tøj fra Twelvepieces' nye kollektion. Foto: Frederik Helms, TV MIDTVEST

Mikkel Schmidt fremhæver Twelvepieces, som er et dansk-egyptisk brand.

- Det er lidt uvirkeligt stadig, for det er jo ikke ret lang tid siden, at jeg selv dimitterede fra skolen. Så for mig er det en kæmpe cadeau og en anerkendelse, jeg sætter stor pris på, lyder det fra Amir Hassan, der er kreativ direktør i Twelvepieces.

Han mener, at det er en stor mulighed for de unge designere at være på messen og vise deres tøj for en masse indkøbere.

Modeugen i København slutter fredag.

Læs også TV MIDTVEST til modeuge - disse tendenser hitter