Data skal hjælpe FCM med ny plan: Vil have 10.000 tilskuere på stadion i snit

Indsamling af tilskuernes data skal på sigt sikre flere fans på tribunerne i Herning.

Er det kamptidspunktet, der skal rykkes, eller skal der være spil og konkurrencer på mobilen under kampen for at lokke flere tilskuere på stadion?

Det vil FC Midtjylland undersøge sammen med IT-virksomheden KMD, der skal hjælpe med at finde svaret ved brug af data omkring tilskuerne og deres vaner.

- For os at se vil det være et væsentligt skridt på rejsen, hvis vi indenfor to-tre år har 10.000 tilskuere på lægterne i gennemsnit, siger Jacob Jørgensen, der er kommerciel direktør i FC Midtjylland.

- Lige nu gætter vi, som alle andre, i øst og vest og håber på det bedste. Efter det her ved vi forhåbentlig, hvad det er, folk vil have. Og så sørger vi selvfølgelig for, at de får det, lyder det.

Store mængder data afslører vaner

En af fremtidens mulige oplevelser på stadion kan blive spil på storskærmen, spår KMD’s direktør. Første skridt er dog selve indsamlingen af data.

- Ved at kigge på data over en lang periode fra mange forskellige mennesker, kan vi begynde at se nogle forskellige mønstre i, hvordan folk agerer, siger Christian Binggeli.

- Det kan være et mønster, som fortæller os, hvad der får folk på stadion. Det er sådan noget, data kan. Det er ikke altid, man kan spotte det med det blotte øje, men så viser det sig, når man kigger på rigtig store datamængder, forklarer KMD-direktøren.

- Vi gør et seriøst forsøg på det

Superligaklubben, der i forvejen er kendt for at bruge store mængder data for at opnå sportslig succes, er altså mere end klar til at tage næste skridt i jagten på de store oplevelser på MCH Arena.

Også selvom det kræver tålmodighed.

- Rom blev ikke bygget på en dag, og vi får heller ikke 10.000 tilskuere i snit på en dag, men vi gør et seriøst forsøg på det, og så håber vi meget på, at det lykkes os at få alle de her mennesker til stadion hver gang, siger Jacob Jørgensen.

I denne sæson har der været næsten 7.000 tilskuere i snit til FC Midtjyllands hjemmekampe.

Et nyt data-samarbejde mellem FC Midtjylland og KMD skal forbedre tilskuernes oplevelse på stadion og dermed lokke endnu flere til de danske mestres  hjemmekampe.

Læs flere artikler fra Herning eller i kategorien Sport.