4. klasse har fået plejehjemsbesøg på skoleskemaet

Som en del af undervisningen besøger en skoleklasse fra Snejbjerg hver onsdag de ældre mennesker på et plejehjem i byen.

09:12

Initiativtager til Heartwork, Belinda Hornshøj, med sine elever, som var de første hun afprøvede projektet med.

På Snejbjerg Skole har 4. klasse et noget anderledes skolefag på skemaet. Hver uge resten af skoleåret skal de nemlig besøge et plejehjem i byen.

Heartwork handler om at lave relationer mellem generationer

Belinda Hornshøj, initiativtager til Heartwork

- Det er en måde at åbne klasseværelset op på. Få den nære omverden ind i skoledagen og få skoledagen ud i den nære omverden, siger Lone Ravn Wortmann, der er lærer for 4.a på Engbjergskolen i Snejbjerg.

Belinda Hornshøj er kvinden, der fik idéen til undervisningsformen for godt et år siden. Hun er selv lærer, og hendes egen klasse blev den første, som igennem et skoleår, hver uge, besøgte et plejehjem.

- Det var et åbent plejehjem i Lind, der inviterede indenfor, og vi skulle bare over og synge og underholde. Og så blev det synligt for mig, at det kunne så meget mere end bare underholdning. Alt det jeg lærer i skolen, og børnene lærer i skolen, det kunne vi komme ud og dele med nogen på plejehjemmet, siger Belinda Hornshøj, der er initiativtager til Heartwork, Herning.

00:26

Eleverne skal igennem en lille øvelse, inden de skal over på plejehjemmet.

Luk video

Siden er idéen blevet formaliseret og beskrevet under projektnavnet Heartwork, og Herning Kommune har blåstemplet ideen som et tilbud til kommunens skoler.

- Heartwork handler om at lave relationer mellem generationer – sammen skaber vi det gode liv. Så det handler om at få skolen udenfor skolen, og så handler det om at hive det udenfor skolen ind i skolen, siger Belinda Hornshøj.

I dette skoleår er 8 klasser fordelt på fem skoler med i projektet.

Her får alle elever succesoplevelser

På plejehjemmet Rosenlundcentret i Snejbjerg venter tolv ældre mennesker på besøg. Skoleeleverne skal nu hver især gå rundt med en foldebog, de har lavet om deres liv. Stilheden på plejehjemmet er for en stund afløst af 26 ivrige elever, der gerne vil i kontakt med de ældre.

Når de kommer på plejehjemmet, så har de alle en mulighed for at bidrage – også dem, der måske ikke står øverst på trappen socialt eller fagfagligt

Belinda Hornshøj

- Jeg kan se, at børnene får en succes ud af det her. Når de kommer på plejehjemmet, så har de alle en mulighed for at bidrage – også dem, der måske ikke står øverst på trappen socialt eller fagfagligt. Jeg kan se, at alle børn har en mulighed derover, siger Belinda Hornshøj.

Eleverne har alle lavet en foldebog, som de viser og fortæller de ældre beboere om. Foto: Hans Vittarp TV MIDTVEST

Børnene har fået nye venner i plejehjemsbeboerne. Foto: Hans Vittarp TV MIDTVEST

Skolelederen på Engbjergskolen, Ulla Berg, har store forventninger til det nye fag på skoleskemaet.

- Det er et kanon projekt i forhold til at være åben skole i et lokalsamfund som her. Så jeg synes, der er så meget gaveelement i det for os alle sammen, så jeg har faktisk rigtig svært ved at se nogen store bekymringer, siger Ulla Berg.

For eleverne har det også være en speciel dag med mange nye indtryk.

- Jeg har fået en god ven i ham der Bent. Vi snakkede om al den sport, han har gået til, og hvor han har været henne på ferie, siger Dion Krasniqi Mortensen, 10 år, Engbjergskolen, Snejbjerg.

- Hvis jeg kan få lov at vise børn, ældre, plejehjemspersonale og lærere, at vi kan gøre en forskel, så er missionen lykkedes, og så går jeg glad i seng, siger Belinda Hornshøj.

Læs også Her får plejehjemsbeboere en helt særlig oplevelse