Mangler uddannede pædagoger: BUPL-formand undrer sig over, at institutioner kan overholde loven

I Herning Kommune er andelen af uddannede pædagoger nogle steder på kun 35 procent. Det er langt fra holdbart, mener BUPL MidtVestjylland.

5:52
I børnehaven Ellebæk oplever ledelsen, at det er svært at skaffe uddannet personale.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard, TV MIDTVEST

Når daginstitutioner søger en ny pædagog som medarbejder, er der ofte langt mellem ansøgere, som er uddannede pædagoger. 

- Vi oplever lige nu, at når vi har ledige stillingsopslag, så er ansøgerfeltet blevet mere end halveret, fortæller Lenette Holzendorff Pedersen, der er leder i daginstitutionen Børneoasen i Lind ved Herning. 

I flere institutioner i Herning Kommune er andelen af uddannede pædagoger nede på 35 procent og i gennemsnit ligger den på 54 procent.

Det er langt fra optimalt, mener formanden for for Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund i MidtVestjylland, Ivan Holck Jensen.

- Det er slemt. 

- Når man er dernede omkring, så tænker jeg: Kan man overhovedet opfylde loven længere? Det, der står i dagtilbudsloven om at skabe gode læringsmiljøer, sprogstimulere og skabe børnefællesskaber - kan man leve op til det med så få uddannede pædagoger? Det kan jeg være i tvivl om. 

Børn har brug for pædagogisk blik 

Uddannede pædagoger har flere arbejdsopgaver - såsom samtaler med forældre og socialrådgivere - og har derfor færre timer med børnene. Ivan Holck Jensen frygter for "de stille børns" trivsel, når uuddannede udfylder de manglende pædagogers plads på gulvet. 

- De uuddannede kan ikke se børnene, som de uddannede kan. Pædagoger ser børnene ud fra et fagligt perspektiv. De værdier, man har med som pædagog, er de professionelle værdier, ikke sine personlige, menneskelige værdier, og den relation, man kan skabe til børnene – de gyldne øjeblikke, kalder vi dem – hvor man kan se børnenes perspektiv, er væsentlige, forklarer han. 

Når andelen af uddannede pædagoger falder, daler mulighed for faglig sparring medarbejderne imellem også. Og det betyder, at nogle børn er i risiko for at blive overset. 

- De børn, som ikke selv tager initiativ til at være med i legen, være aktiv eller være ude, er i risiko for at blive overset, fordi der er andre børn, som er meget aktive, og som erobrer tiden fra de få pædagoger, der er, siger han. 

Flere op i tid med det samme

Problemet med for få uddannede pædagoger er ifølge Ivan Holck Jensen værre østpå, eksempelvis i Silkeborg Kommune, end vestpå, og værre i byerne, end på landet - ganske enkelt fordi der er færre børn at passe.

Alligevel er det om få år også et massivt problem i vores landsdel, mener han. Og derfor skal der findes løsninger nu.

- Vi har forsøgt at råbe politikerne op om problemet i mange år. Der er brug for flere, som tager en uddannelse til pædagog, at de, som skal pensioneres bliver lidt længere, og de, som allerede er her går op i tid, siger han og fortsætter:

- Over halvdelen af vores medlemmer er pædagog på deltid, simpelthen fordi det er for hårdt. Men hvis flere forsøgte i en periode at gå op i tid, så kunne vi finde ud af, om arbejdet er mindre belastende, hvis flere løfter belastningen - og så kan man måske bedre holde til arbejdet, og går mere tilfreds hjem efter en arbejdsdag, siger han.