Sport-Cola: Satte prisen op - og begyndte at sælge mere

Den legendariske Sport-Cola bliver brygget efter gamle dyder, men topmoderne rammer sørger for, at kvaliteten bevares, fortæller direktør.

Direktør for Hancock Bryggerierne, Peter Strange Nielsen, viser stolt de mest populære produkter frem. Intet kan dog måle sig med Sport-Cola (th.), der har sin egen Facebook-side og er mere populær, end firmaet er.
Direktør for Hancock Bryggerierne, Peter Strange Nielsen, viser stolt de mest populære produkter frem. Intet kan dog måle sig med Sport-Cola (th.), der har sin egen Facebook-side og er mere populær, end firmaet er.
Foto: Kristian Brønsbæk

Duften af den afrikanske colanød sniger sig ind i alle brygrummets kanter og kroge. Her kæmper den om kap med de nypudsede brygkedler om rummets opmærksomhed. 

Det er i sandhed også sådan, at Hancock Bryggeriets mest velrenomerede drik kommer til live - vækket af ægte råvarer og plejet om af moderne teknologi, fortæller lederen bag.

- Vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Derfor er det de bedste råvarer. Og de moderne maskiner sørger for kvaliteten i hvert eneste bryg, siger direktør for Hancock Bryggerierne, Peter Strange Nielsen.

Lige så stor kontrast er der også i den ultrapopulære Sport-Cola. For ingen andre steder findes der vel en lokal, læskende sodavand, der kombinerer to så diametrale smagsmodsætninger. 

Sport-Cola mere populær end firmaet

Den famøse Sport-Cola bliver solgt i så mange butikker og beværtninger, at det kan være helt svært at holde tal på for direktøren.

- Puha, det har jeg faktisk ikke lige helt styr på her på stående for. Men det er rigtig mange, siger han, mens kedlerne i baggrunden puster ud efter en lang hverdagsuge med bryg i døgndrift. 

Mens produktionen i weekenden hviler, så er der fuld fart på populariteten og støtten til Sport-Cola på de sociale medier.

- På Facebook tror jeg, at Sport-Cola har dobbelt så mange følgere, som selve bryggeriet har. Det er helt vildt, siger Peter Strange Nielsen om siden, der har over 10.000 følgere.

Men sådan har det ikke altid været.

For efter en svær tid, hvor produktionen af Sport-Cola var ved at stoppe på grund af dårligt salg, har de sociale medier været med til at gøre det til en boblende succes, understreger Peter Strange Nielsen. 

Både i lokalområdet, hvor der i en radius af 40 kilometer bliver solgt 80 procent af salget foregår, men også nationalt.  

Når lokal bliver special

- De sidste 20 % af vores salg kalder vi for eksport. Her tænker vi på Aarhus, Sønderjylland og København blandt andet, siger Peter Strange Nielsen med et lokalt glimt i øjet.

For efter fire generationers familiebrygning er Hancock Bryggerierne så lokalt forankret i Skive, at bygningen på Humlevej nærmest tårner sig op som et bytegn. 

Men det lokale mærke slog ikke til på den anden side af Storebælt til at starte med. For her er lokal nærmere special, og det skal koste penge. 

- I Jylland handler det om, at det skal være billigt. Men i København var 5 kroner for en flaske simpelthen for lidt. Så satte de priserne op derover til 15 kroner, og så begyndte de at sælge, siger Peter Strange Nielsen og gør på samme tid de jyske købmænd stolte og københavnerne forlegne. 

Om det er København eller Skive gør dog ingen forskel længere. For smagen er stadig lokal og original. Og den sælger. 

Kom med indenfor på Hancock Bryggerierne, og hør direktør Peter Strange Nielsen fortælle om blandt andet Sport-Cola.